Odpowiedź Agencji Uzbrojenia w sprawie hiszpańskiej oferty w programie Miecznik  

Portal Stoczniowy wysłał zapytanie do Agencji Uzbrojenia w sprawie odrzucenia oferty hiszpańskiej w programie Miecznik. Otrzymane odpowiedzi prezentujemy poniżej.

1. Jakie są obiektywne przesłanki za wyborem dwóch wygranych koncernów, a jakie były przesłanki za odrzuceniem oferty hiszpańskiej?
2. Co było najbardziej istotnym elementem który zadecydował o wstępnym wyborze?


Informuję, że ocena związana z wyłonieniem wariantu pierwszego wyboru oraz wariantów alternatywnych realizacji projektu MIECZNIK została przeprowadzona na podstawie kryteriów dotyczących m.in. parametrów taktyczno-technicznych i potencjału bojowego poszczególnych rozwiązań w zakresie platform okrętowych wraz ze zintegrowanym systemem walki (ZSW), możliwych terminów dostaw, możliwości dokonania unifikacji pozyskiwanego sprzętu wojskowego z wyposażeniem obecnie posiadanym przez Siły Zbrojne RP, zakresu transferu technologii, a także ceny, zabezpieczenia logistycznego oraz kosztów cyklu życia zaproponowanych rozwiązań i ich dalszego potencjału modernizacyjnego.

Za najkorzystniejsze uznano propozycje przedstawione przez niemieckich i brytyjskich partnerów przemysłowych, pomiędzy którymi ocena punktowa nie przekraczała 5%, w związku z czym jedna z tych propozycji stanowi wariant pierwszego wyboru a druga pierwszy wariant alternatywny. Propozycja strony hiszpańskiej nie została formalnie odrzucona, natomiast została sklasyfikowana jako drugi wariant alternatywny, przede wszystkim z uwagi na kryteria kosztowe.

ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik Agencji Uzbrojenia

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski