Panama: Rosyjska armia uszkodziła na Morzu Czarnym trzy statki handlowe

Władze Urzędu Morskiego Panamy (AMP) ogłosiły, że wskutek działań zbrojnych na Morzu Czarnym ostrzelane i uszkodzone zostały trzy pływające pod banderą tego kraju statki handlowe. Sprecyzowały, że atak na statki został przeprowadzony przez rosyjskie siły zbrojne.
Podczas środowej konferencji prasowej w mieście Panama szef Urzędu Morskiego Panamy Noriel Arauz potwierdził, że jeden ze statków uszkodzonych rosyjskimi pociskami zatonął.
“Jego załogę udało się uratować (…). Bezpieczni są też członkowie załogi dwóch innych ostrzelanych jednostek”, dodał, cytowany przez panamski dziennik „El Siglo”.
Arauz, który odmówił podania nazwy uszkodzonych przez Rosjan statków, wyjaśnił, że AMP jest w kontakcie z innymi 10 jednostkami pływającymi pod banderą Panamy, które z powodu wojny na Ukrainie nie mogą opuścić basenu Morza Czarnego.
“Według naszych ustaleń na Morzu Czarnym jest obecnie około 200-300 statków, którym Rosja odmawia możliwości opuszczenia tego akwenu”, powiedział Noriel Arauz.
Szef AMP wyjaśnił, że “uwięzione” na Morzu Czarnym jednostki pod banderą Panamy to głównie masowce transportujące różnorodne surowce, m.in. zboże, drewno, nawozy sztuczne, cement oraz minerały.
Autor: Marcin Zatyka/PAP

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









