PGNiG miało szacunkowo 0,75 mld zł zysku netto, 5,48 mld zł zysku EBITDA w II kw. 2022 

PGNiG miało 0,75 mld zysku netto w II kw. wobec 0,69 mld zł zysku rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe wyniki. Zysk EBITDA wyniósł odpowiednio: 5,48 mld zł wobec 1,8 mld zł zysku rok wcześniej.
EBITDA segmentu Poszukiwanie i Wydobycie wyniosła w II kw. br. 8,22 mld zł (wobec 1,41 mld zł zysku rok wcześniej), segmentu Obrót i Magazynowanie: -3,39 mld (wobec -0,22 mld zł rok wcześniej), segmentu Dystrybucja: 0,4 mld zł (wobec 0,54 mld zł rok wcześniej), segmentu Wytwarzanie: 0,23 mld zł (wobec 0,17 mld zł rok wcześniej).
Zyk EBIT w II kw. br. wyniósł 3,91 mld zł wobec 0,98 mld zł rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody PGNiG wyniosły 29,49 mld zł w II kw. 2022 r. wobec 10,43 mld zł rok wcześniej.
W całym I półroczu br. PGNiG osiągnęło zysk netto w wysokości 4,85 mld zł wobec 2,43 mld zł rok wcześniej, przy przychodach 76,88 mld zł wobec 24,99 mld zł rok wcześniej. EBITDA wyniosła odpowiednio: 15,07 mld zł wobec 5,02 mld zł rok wcześniej.
Stan zadłużenia z tytułu kredytów, obligacji i leasingu na koniec II kw. 2022 r. wyniósł 15,7 mld zł (wzrost o 6,5 mld zł w relacji do stanu na koniec I kw. 2022 r., który wyniósł 9,2 mld zł). Zadłużenie netto na koniec II kwartału 2022 r. wyniosło +3,3 mld zł (wobec +0,2 mld zł kwartał wcześniej).
Źródło: ISBnews

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











