PKN Orlen podpisał z Sempra Infrastructure z USA długoterminową umowę na LNG

PKN Orlen podpisał z amerykańskim koncernem Sempra Infrastructure długoterminową umowę na dostawy skroplonego gazu LNG z USA, poinformował prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
„Wzmacniamy bezpieczeństwo energetyczne Polski nie tylko poprzez wielkie inwestycje w odnawialne źródła energii, ale też uniezależnianie się od rosyjskich surowców. Podpisaliśmy długoterminową umowę z Sempra Infrastructure, na mocy której sprowadzimy 20 mln ton skroplonego gazu LNG z USA” – powiedział Obajtek podczas konferencji prasowej.
Przedstawiciele Orlenu podali, że kontrakt przewiduje dostawę łącznie 20 mln ton, po 1 mln ton rocznie od 2027. Oznacza to 1,2 mld m3 rocznie.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przeglad-promowy-a-w-nim-m-in-o-promie-wawel-ktory-uderzyl-w-nabrzeze-westerplatte/
Sempra Infrastructure podało, że dostawy będą realizowane z projektu Port Arthur LNG Phase 1, realizowanego w hrabstwie Jefferson.
„Łącznie Port Arthur LNG Phase 1 jest obecnie w pełni subskrybowany z 10,5 Mtpa w ramach wiążących umów długoterminowych. Spółka koncentruje się na zakończeniu pozostałych kroków niezbędnych do osiągnięcia celu, jakim jest podjęcie ostatecznej decyzji inwestycyjnej dla projektu Port Arthur LNG Phase 1 w pierwszym kwartale 2023 r., przy czym pierwsze dostawy ładunków spodziewane są w 2027 r.” – czytamy w komunikacie amerykańskiej firmy.
Źródło: ISBnews

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











