Przejście niszczyciela US Navy przez Cieśninę Tajwańską

W czwartek okręt US Navy, przepłynął pierwszy raz w tym roku przez Cieśninę Tajwańską, demonstrując tym samym amerykańskie wsparcie dla Tajwanu. Ten incydent wywołał sprzeciw Pekinu. 

Niszczyciel typu Arleigh Burke, USS Chung-Hoon (DDG 93) przeprowadził rutynowe przejście przez wody Cieśniny Tajwańskiej, na których zgodnie z prawem międzynarodowym obowiązuje wolność żeglugi. Okręt przechodził przez korytarz w Cieśninie, która znajduje się poza morzem terytorialnym jakiegokolwiek państwa przybrzeżnego. Przejście jednostki USS Chung-Hoon przez Cieśninę Tajwańską demonstruje zaangażowanie Stanów Zjednoczonych w wolny i otwarty Indo-Pacyfik.

7 Flota Stanów Zjednoczonych podała w oświadczeniu z 5 stycznia, że Wojsko Stanów Zjednoczonych lata, pływa i działa wszędzie tam, gdzie pozwala na to prawo międzynarodowe.

Sytuacja w tym regionie jest napięta od lat, choć po zeszłorocznej wizycie ówczesnej przewodniczącej Izby Reprezentantów USA Nancy Pelosi w Tajpej, stosunki między oboma krajami znacznie się pogorszyły. Wizyta delegacji Kongresu na Tajwanie honorowała niezachwiane wsparcie Ameryki dla żywej demokracji Tajwanu.

W odpowiedzi Chiny rozpoczęły zakrojone na szeroką skalę manewry z udziałem wielu okrętów wojennych, dziesiątek samolotów i wystrzeliwaniem rakiet balistycznych na wody wokół Tajwanu.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kolejny-kraj-dolacza-do-grona-nabywcow-pociskow-nsm/

W grudniu, FY2023 National Defense Authorization Act przeznaczył 2 mld dolarów na finansowanie sprzętu wojskowego dla Tajpej. To jeszcze bardziej pogorszyło stosunki między Pekinem i Waszyngtonem.

Okręty wojenne US Navy często prężą muskuły w imię korzystania z wolności żeglugi. Chiny są gotowe odpowiedzieć na wszystkie groźby i prowokacje w każdej chwili, a także będą zdecydowanie chronić swoją suwerenność narodową i integralność terytorialną.

Liu Pengyu, rzecznik chińskiej ambasady w Waszyngtonie

W zeszłym roku prezydent Chin Xi Jinping powiedział swoim generałom, że chce by chińskie wojsko było zdolne do zajęcia Tajwanu siłą do 2027 roku. Według ostatniego sondażu zachodnich geopolityków przeprowadzonego przez Council on Foreign Relations, kryzys w Cieśninie Tajwańskiej przybliża do konfliktu zbrojnego na świecie.

USS Chung-Hoon to oddany do służby w 2004 roku niszczyciel typu Arleigh Burke nazwany na cześć kontradmirała Gordona Paiea Chung-Hoona, odznaczonego dowódcy z czasów II wojny światowej, który został pierwszym azjatycko-amerykańskim oficerem US Navy. Kontrakt na budowę okrętu został przyznany Northrop Grumman Ship Systems 6 marca 1998 roku, a stępkę położono 14 stycznia 2002 roku w Ingalls Shipbuilding. Jednostkę zwodowano 11 stycznia 2003 r.

Źródło: US Navy

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.