Przeszkody w eksporcie zboża i nawozów

W piątek Rosja zagroziła Zachodowi, że jeśli nie zostaną usunięte przeszkody w eksporcie rosyjskiego zboża i nawozów, Ukraina będzie zmuszona do eksportu swoich produktów rolnych drogą lądową. Moskwa grozi, że będzie działać poza porozumieniem ONZ dotyczącym eksportu zboża.

W ostatnich tygodniach Rosja narzekała na utrudnienia w eksporcie swoich produktów rolnych, takich jak ubezpieczenia i utrudnienia w płatnościach, które muszą zostać usunięte, aby ich eksport mógł być kontynuowany. Ukraina i Rosja to dwa najważniejsze kraje na świecie w produkcji zbóż.

To porozumienie miało na celu złagodzenie kryzysu żywnościowego na świecie, który powstał przed rosyjską inwazją na Ukrainę, ale zostało pogorszone przez wojnę, która jest najbardziej śmiercionośną w Europie od czasów II wojny światowej.

Umowa ta pozwala na eksport produktów rolnych i nawozów, w tym amoniaku z ukraińskich portów nad Morzem Czarnym w Odessie, Czarnomorsku i Jużnym/Piwdennym. Rosja i Ukraina to dwaj najważniejsi producenci produktów rolnych na świecie. Rosja dominuje także na rynku nawozów sztucznych.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/napiecie-w-ciesninie-tajwanskiej/

Rosja twierdzi, że jej eksport jest zagrożony przez przeszkody, takie jak ubezpieczenia i utrudnienia w płatnościach, które muszą zostać usunięte. Rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow poinformował, że jeśli Zachód nie będzie chciał usunąć tych przeszkód, Ukraina będzie musiała korzystać z dróg lądowych i rzecznych do eksportu swoich produktów rolnych.

Jeśli Zachód nadal będzie odmawiał usunięcia przeszkód dla rosyjskiego eksportu, to Rosja będzie działać poza ramami tej inicjatywy. Minister Ławrow powiedział, że Rosja może działać z Turcją i Katarem, jeśli to będzie konieczne.

Rosja wielokrotnie powtarzała, że jakiekolwiek dalsze przedłużenie umowy zbożowej będzie wymagało spełnienia przez Zachód szeregu jej żądań, w tym ponownego przyłączenia Rosyjskiego Banku Rolnego (Rosselchozbank) do systemu płatności SWIFT, wznowienie dostaw maszyn i części rolniczych, zniesienie ograniczeń w ubezpieczeniach i reasekuracji, dostęp do portów, wznowienie budowy rurociągu amoniaku Togliatti-Odesa oraz odblokowanie aktywów i kont rosyjskich firm zaangażowanych w eksport produktów rolnych i nawozów.

Ministerstwo rolnictwa Rosji ogłosiło w piątek o zebraniu w 2023 roku 120 milionów ton zbóż. Inicjatywa zbożowa na Morzu Czarnym była przedłużana dwukrotnie, ale Rosja zaznacza, że ostatnie przedłużenie dotyczy tylko 60 dni.

Źródło: Reuters

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering