Rosja może zagrozić Inicjatywie Zbożowej na Morzu Czarnym

Decyzja Rosji o niezatwierdzaniu nowych statków transportujących ukraińskie produkty rolne, w tym zboże, może zagrozić Inicjatywie Zbożowej na Morzu Czarnym. Konsekwencje takiej sytuacji będą wpływać na gospodarkę Ukrainy i światowy rynek zbożowy.
Rosja oczekuje spełnienia swoich żądań dotyczących ułatwienia eksportu zboża i nawozów. Zgodnie z ujawnionym przez agencję Reuters listem, Rosja stwierdziła, że „na podstawie oczekiwanej daty zakończenia inicjatywy (18 maja)” rejestracja nowych statków będzie „prowadzona tylko po otrzymaniu gwarancji od armatorów, że zakończą swoje uczestnictwo w Inicjatywie Zbożowej na Morzu Czarnym do 18 maja”.
JCC w Stambule, składający się z urzędników z Rosji, Ukrainy, Turcji i ONZ, decyduje, które statki biorą udział w porozumieniu. Następnie statki są kontrolowane przez urzędników WKK w pobliżu Turcji i udają się do ukraińskiego portu na Morzu Czarnym przez morski korytarz humanitarny, aby odebrać swój ładunek i wrócić na wody tureckie w celu przeprowadzenia ostatecznej inspekcji.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/klopoty-babcock-na-wyspach-brytyjskich/
Nie wiadomo, czy Rosja interpretuje „uczestnictwo w Inicjatywie Zbożowej na Morzu Czarnym” jako konieczność zakończenia ostatecznej inspekcji do 18 maja, czy po prostu jako konieczność opuszczenia morskiego korytarza humanitarnego do 18 maja. Jeśli Rosja wymaga zakończenia inspekcji do tego dnia, może to oznaczać, że od przyszłego tygodnia nie będzie zatwierdzać żadnych nowych statków do tranzytu w ramach porozumienia.
W celu przekonania Rosji, aby pozwoliła Ukrainie na wznowienie eksportu produktów rolnych z Morza Czarnego, w lipcu zawarto również oddzielną trzyletnią umowę, w której ONZ zgodziło się pomóc Rosji w eksporcie żywności i nawozów. Minister spraw zagranicznych Rosji, Siergiej Ławrow, ma w poniedziałek spotkać się w Nowym Jorku z sekretarzem generalnym ONZ, Antonio Guterresem, aby omówić przyszłość Inicjatywy Zbożowej na Morzu Czarnym.
Inicjatywa Zbożowa na Morzu Czarnym została wynegocjowana przez ONZ, Rosję i Ukrainę w lipcu 2022 r. oraz przedłużona na kolejne 120 dni w listopadzie tego samego roku, a następnie w marcu bieżącego roku. Celem inicjatywy jest złagodzenie kryzysu żywnościowego, który został wywołany przez inwazję Rosji na Ukrainę oraz wzrost cen żywności na światowych rynkach. Od czasu podpisania umowy Ukraina wyeksportowała ponad 24 miliony ton zbóż.
Źródło: Reuters

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











