Rosyjska „flota cieni”: skuteczna odpowiedź na sankcje

Rosja skutecznie buduje „flotę cieni”, która pozwala jej zminimalizować skutki zachodnich sankcji naftowych, co potwierdza najnowszy raport Instytutu KSE, działającego przy Kijowskiej Szkole Ekonomii.

Agencja Bloomberg zaznacza, że w ciągu pierwszej połowy roku do transportu rosyjskiej ropy zaangażowano 74 nowe tankowce, które wcześniej nie brały udziału w tego typu operacjach. To znacząco przewyższa liczbę 49 jednostek, które zostały objęte sankcjami, co tłumaczy, dlaczego rabaty na rosyjską ropę pozostają na stałym poziomie.

Instytut KSE, znany z jednoznacznego poparcia dla surowych sankcji wobec Moskwy, podkreśla, że dzięki tej strategii Rosja zdołała utrzymać potencjalny tonaż swojej floty na niezmienionym poziomie. W konsekwencji brak ograniczeń przepustowości tej „floty cieni” pozwala na stabilizację zysków z eksportu, mimo ciągłego nacisku ze strony Zachodu.

Dane Argus Media Ltd. wskazują, że średnia cena eksportowa rosyjskiej ropy naftowej w ubiegłym tygodniu była tylko o około 12,50 USD niższa od benchmarku Dated Brent, co stanowi najmniejszą różnicę od października. Jest to wyraźny sygnał, że Rosja skutecznie zarządza swoimi zasobami, nie pozwalając na dalszy spadek cen.

Raport KSE wskazuje również na podobny trend w przypadku statków transportujących paliwa rafinowane. Ponad 100 nowych jednostek, które w 2023 roku nie przewoziły rosyjskiej ropy, rozpoczęło działalność w pierwszej połowie bieżącego roku. Liczba ta znacznie przewyższa liczbę jednostek objętych sankcjami, co dodatkowo podkreśla zdolność Rosji do adaptacji w obliczu międzynarodowych restrykcji.

Te działania pokazują, jak skomplikowane i wielowarstwowe są działania Rosji na arenie międzynarodowej, a także jak skutecznie Moskwa przeciwdziała sankcjom, utrzymując swoje wpływy na globalnym rynku naftowym.

Źródło: Bloomberg/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/energetyka-offshore/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu. 

    W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.

    Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego

    Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.

    Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Program  Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.

    Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty

    Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: WicherBurza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza” / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Podstawowe parametry fregat Miecznik

    Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.

    Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.

    Źródło: PGZ Stocznia Wojenna