Rosyjski statek przyłapany na nielegalnym mapowaniu farmy wiatrowej

W ostatnich miesiącach Rosja próbowała zdobyć informacje wywiadowcze w celu sabotażu infrastruktury krytycznej w holenderskiej części Morza Północnego, podał holenderski wywiad wojskowy MIVD.

W obszarze morskiej farmy wiatrowej na Morzu Północnym został przyłapany Rosyjski statek na próbie tworzenia mapy infrastruktury energetycznej, powiedział szef MIVD generał Jan Swillens na konferencji prasowej.

Statek został odeskortowany z rejonu Morza Północnego przez holenderskie jednostki straży przybrzeżnej. Brak tych działań mógłby skutkować próbą sabotażu, dodał Swillens.

W ostatnich miesiącach wiedzieliśmy, że Rosjanie próbowali odkryć, jak działa nasz system energetyczny na Morzu Północnym. Jest to pierwszy incydent, Rosji mapującej funkcjonowanie naszych farm wiatrowych na Morzu Północnym. Obecnie istnieje duże zainteresowanie strony rosyjskiej sabotażem infrastruktury energetycznej.

Jan Swillens, szef MIVD

Holenderskie agencje wywiadowcze MIVD i AIVD, poinformowały, we wspólnie przygotowanym raporcie, że krytyczna infrastruktura morska, taka jak kable internetowe, rury gazowe i farmy wiatrowe stały się celem rosyjskich działań sabotażowych.

Według holenderskich agencji, Rosja potajemnie mapuje tę infrastrukturę i podejmuje działania, które wskazują na przygotowania do zakłóceń i sabotażu. 

Holandia, oskarżając Rosję o ciągłe sprowadzanie szpiegów pod dyplomatyczną przykrywką, zapowiedziała, że wydali pewną liczbę rosyjskich dyplomatów.

Ponadto władze Holandii nakazały Rosji zamknięcie swojej misji handlowej w Amsterdamie oraz poinformowały, że zostanie zamknięty holenderski konsulat w Petersburgu.

Źródło: Reuters

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.