Rumunia inwestuje w projekt wydobycia gazu Neptun Deep na Morzu Czarnym

OMV Petrom i Romgaz ogłosiły w środę ambitny plan wydobycia gazu ziemnego z projektu gazowego Neptun Deep na Morzu Czarnym. Decyzja rumuńskiego Romgaz przynosi nową nadzieję na rozwój energetyki w Europie.

Projekt gazowy Neptun Deep, który będzie realizowany we współpracy z OMV Petrom, największą zintegrowaną firmą energetyczną w Europie Południowo-Wschodniej, ma na celu osiągnięcie znaczącego wydobycia gazu ziemnego.

Projekt gazowy jest największym przedsięwzięciem tego rodzaju w rumuńskim sektorze energetycznym. Koncesja obejmuje imponujący obszar około 7,5 tys. km2, usytuowany 16 km od brzegu, na wodach o głębokości 100-1000 metrów. Firma OMV Petrom, będąca częścią austriackiego koncernu OMV, stanie na czele tego wyjątkowego projektu, który ma ogromny potencjał eksploatacyjny.

Projekt zakłada równy udział obu firm – OMV Petrom i Romgaz. OMV Petrom będzie pełnić rolę operatora. Całkowita wartość inwestycji w fazie rozwoju projektu szacowana jest na 4 mld euro. Oczekuje się, że produkcja wyniesie około 100 mld m³ gazu ziemnego. Planowane rozpoczęcie wydobycia surowca jest na 2027 rok, a roczna produkcja ma osiągnąć 8 mld m³.

Realizacja projektu wymagać będzie odpowiedniej infrastruktury. Planowane jest 10 odwiertów, 3 podmorskie systemy wydobywcze, a także rozbudowana sieci gazociągów, platformy morskiej, głównego gazociągu do miejscowości Tuzla oraz stacji pomiarowej gazu. Niezwykle innowacyjnym rozwiązaniem będzie zdalne zarządzanie całym systemem przy wykorzystaniu tzw. cyfrowego bliźniaka.

OMV Petrom jest największym zintegrowanym przedsiębiorstwem energetycznym w Europie Południowo-Wschodniej, działającym zarówno w Rumunii, jak i w sąsiednich krajach. Udziały w konsorcjum są rozłożone w sposób następujący: ponad 42% należy do rumuńskich udziałowców, 51,2% do austriackiego koncernu OMV, a pozostałe 6,4% przypada innym zagranicznym inwestorom.

Dzięki temu ambitnemu projektowi Rumunia stanie się kluczowym graczem w sektorze gazowym w Europie. Zagłębie gazowe Neptun Deep otwiera nowe perspektywy dla kraju oraz przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego całego regionu.

Autor: Mariusz Dasiewicz

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering