Stocznia MV Werften złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości, zatrudnia 1900 osób

Stocznia MV Werften w Meklemburgii-Pomorzu Przednim złożyła w poniedziałek wniosek o ogłoszenie upadłości. Przyczyną niewypłacalności mają być problemy finansowe spółki-matki Genting Hong Kong, wynikające głównie z kryzysu związanego z pandemią koronawirusa. Stocznia zatrudniała 1900 osób.
Negocjacje pomiędzy rządem federalnym i krajem związkowym z jednej strony a MV Werften i Genting Hong Kong z drugiej strony w sprawie pakietu ratunkowego nie przyniosły jak dotąd pozytywnych rezultatów. Nie wiadomo jeszcze, co stanie się z 1900 pracownikami – pisze agencja dpa.
MV Werften nie udało się pozyskać finansowania dla nowego budowanego w Wismarze statku wycieczkowego „Global Dream”, który jest ukończony w 75 proc. i kosztuje około 1,5 mld euro. Jest on uważany za jeden z największych statków wycieczkowych, jakie kiedykolwiek zbudowano i był przeznaczony wyłącznie na rynek azjatycki.
Rząd federalny miał wielokrotnie zapewniać, że przeznaczy około 600 mln euro z Funduszu Stabilizacji Gospodarczej (WSF). Statek miał zostać wykorzystany jako zabezpieczenie. Wkład własny właścicieli wynosił 60 mln euro plus gwarancje dla przedmiotowych funduszy federalnych.
Prezes Genting Hong Kong, Colin Au, powiedział ostatnio, że rządowi federalnemu złożono cztery oferty na dalsze finansowanie. Wszystkie te wnioski zostały jednak odrzucone.
Autor: Berenika Lemańczyk/PAP

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











