Stocznia Remontowa dostarcza nowoczesny statek instalacyjny Les Alizés dla MFW

Stocznia Remontowa ukończyła przebudowę statku instalacyjnego Les Alizés. Ten imponujący statek instalacyjny, gotowy do budowy morskich farm wiatrowych, powinien otworzyć nowe perspektywy dla sektora polskiej energetyki wiatrowej na morzu.

Jak podaje Portal Morski, Stocznia Remontowa ukończyła proces przebudowy imponującego statku instalacyjnego o nazwie Les Alizés, który zostanie wykorzystany do budowy morskich farm wiatrowych. Statek ten, pierwotnie zbudowany w renomowanej stoczni CMHI Haimen w Chinach, został przekazany armatorowi 16 stycznia br. i po krótkiej podróży dotarł do stoczni Remontowej w Gdańsku. Tam przeprowadzono niezbędne prace, aby dokończyć budowę jednostki i dostosować do pierwszego projektu instalacyjnego morskich farm wiatrowych.

Jednostka Les Alizés stanowi przykład wysiłków stoczni w zakresie modernizacji i adaptacji istniejących jednostek do spełniania wymagań branży offshore. Przebudowa statku jest ważnym krokiem w rozwoju sektora energii wiatrowej na morzu. Ta innowacyjna jednostka jest rezultatem wysiłków stoczni Remontowej w dziedzinie modernizacji i adaptacji statków do wymagań branży offshore.

Od momentu, gdy pojawiły się pierwsze informacje o statku Les Alizés, należącym do belgijskiego armatora Jan De Nul, wzbudzał on ogromne zainteresowanie społeczności lokalnej. Jego majestatyczne, żółte ramię było widoczne nie tylko z terenów przyległych do stoczni, ale także z odległych dzielnic Trójmiasta. Po intensywnych trzynastodniowych pracach i podróży z Gdańska do portu instalacyjnego offshore wind w Eemshaven, Les Alizés jest teraz gotowy do rozpoczęcia pracy na morskich farmach wiatrowych.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/okrety-podwodne-rozwoj-globalnej-floty/

Stocznia Remontowa, przy współpracy z renomowanymi biurami Remontowa Marine Design i Conoship, przeprowadziła szeroki zakres prac w ciągu zaledwie trzech miesięcy. Zainstalowano nowe konstrukcje stalowe, wzmocnienia pod pokładem oraz przeprowadzono kompleksowe prace na rurociągach, systemach elektrycznych i innych instalacjach.

Spektakularnym osiągnięciem podczas prac w stoczni Remontowej było udane uruchomienie i przetestowanie nowego żurawia marki Huisman, o imponującej nośności 5000 ton. W ramach tych prac przeprowadzano podnoszenie, przesuwanie i opuszczanie ogromnych monopali, które stanowią kluczowy element budowy fundamentów farm wiatrowych.

Po zakończeniu prac w stoczni Remontowej, Les Alizés przystąpi do swojego pierwszego zadania – transportu i instalacji 107 fundamentów oraz jednej podstacji morskiej na farmach wiatrowych Ørsted Gode Wind 3 i Borkum Riffgrun 3 na niemieckich wodach.

Jan De Nul, armator statku Les Alizés, podkreśla, że Polska ma potencjał i możliwości nie tylko do przebudowy tego typu jednostek, ale również do budowy ich w naszych stoczniach. Kontynuując rozwój branży offshore, możemy stać się liderem w produkcji i instalacji morskich farm wiatrowych. To otwiera nowe perspektywy dla polskiej gospodarki i przyczynia się do zrównoważonego rozwoju sektora energetycznego.

Stocznia Remontowa S.A. odnosi liczne sukcesy w dostarczaniu nowoczesnych statków instalacyjnych dla branży offshore. Ukończenie statku Les Alizés stanowi imponujące osiągnięcie polskiej stoczni, która przyczyniła się do jego przebudowy i dostosowania do pracy na morskich farmach wiatrowych. Dzięki swojemu potencjałowi i zdolnościom, Polska ma teraz szansę stać się kluczowym graczem w produkcji i instalacji tego typu jednostek, co przyczyni się do rozwoju naszego kraju i sektora energetycznego.

Źródło: Portal Morski/MD

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu. 

    W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.

    Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego

    Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.

    Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Program  Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.

    Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty

    Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: WicherBurza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza” / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Podstawowe parametry fregat Miecznik

    Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.

    Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.

    Źródło: PGZ Stocznia Wojenna