Strategiczne partnerstwo PŻB Offshore Sp. z o.o. i SeaZip Offshore Services

Firmy PŻB Offshore Sp. z o.o. oraz SeaZip Offshore Services podpisały umowę o utworzeniu konsorcjum. To strategiczne działanie jest nie tylko przełomem w relacjach między tymi dwiema firmami, ale także jest kluczowe dla przyszłości oraz rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej na Morzu Bałtyckim.
W artykule
Kluczowe cele i ambicje obu firm
SeaZip, holenderski potentat w dziedzinie żeglugi morskiej, wciąż poszukuje nowych okazji na rozwój i ekspansję. „Naszym celem jest stworzenie międzynarodowych kompetencji w zakresie obsługi floty dla polskich projektów offshore oraz rozwijanie naszej aktywności we wspólnych projektach za granicą”, mówi Jan Reier Arends, Dyrektor Generalny SeaZip Offshore Services. „Cieszymy się, że nasze wysiłki zaowocowały współpracą z PŻB Offshore, co pozwoli nam realizować nasze cele i ambicje.”
Doświadczenie i kompetencje SeaZip Offshore Services
Założona w 2010 roku SeaZip to firma o niezwykle silnej pozycji na rynku, zarządzająca certyfikowanym i doświadczonym działem operacji morskich statków serwisowych i pomocniczych. Grupa jest również liderem w dziedzinie projektowania, budowy oraz zarządzania flotą, szczególnie na rynku morskiej energetyki wiatrowej.
PŻB Offshore i jej rola w Polskiej Żegludze Bałtyckiej
PŻB Offshore to z kolei spółka zależna Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries), specjalizująca się w projektach offshore. „Morska energetyka wiatrowa to obszar, w którym widzimy duży potencjał dla dywersyfikacji naszej działalności”, podkreślił Andrzej Madejski, prezes zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A.
Znaczenie partnerstwa dla PŻB Offshore
Prezes Zarządu PŻB Offshore, Radosław Marciniak, wskazał na kluczowe korzyści wynikające z partnerstwa: „Partnerstwo z SeaZip wnosi do naszej firmy realną i istotną wartość, która zostanie wykorzystana w naszych lokalnych projektach. Jest to ważny moment nie tylko dla grupy kapitałowej Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, ale także dla całego polskiego sektora morskiego i rozwijającej się branży morskiej energetyki wiatrowej.”
Strategiczne partnerstwo jako motor rozwoju morskiej energetyki wiatrowej
Nowe partnerstwo pomiędzy PŻB Offshore Sp. z o.o. i SeaZip Offshore Services otwiera nowe możliwości na rynku morskiej energetyki wiatrowej. Wraz z rosnącą popularnością zrównoważonych źródeł energii, taka współpraca ma potencjał do stać się kamieniem milowym na drodze do przemian energetycznych.
Te dwa podmioty, dzięki swoim skoordynowanym działaniom, tworzą silny sojusz na rzecz rozwoju energetyki morskiej w Polsce. Dzięki temu, możliwości rozwoju dla obu partnerów są nieograniczone, a to z kolei ma ogromne znaczenie dla długoterminowego wzrostu sektora morskiej energetyki wiatrowej.
Źródło: PŻB/MD

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











