Tajlandia wybrała morski bezzałogowy statek powietrzny Hermes 900 

Royal Thai Navy (RTN) wybrała ofertę izraelskiej firmy Elbit Systems, rozstrzygając tym samym międzynarodowy przetarg na dostawę bezzałogowych statków powietrznych dozoru morskiego.
Zwycięska oferta została zatwierdzona przez Stałego Sekretarza Generalnego Ministerstwa Obrony Tajlandii (MoD) Warakiat Rattanonont, a formalny kontrakt z Elbit Systems ma zostać podpisany w ciągu 30 dni. BSP będą wykorzystywane przez RTN do nadzoru morskiego, wskazywania celów pozahoryzontalnych, akcji poszukiwawczych i ratowniczych.
Elbit Systems konkurował z Israel Aerospace Industries (IAI) oraz trzema innymi firmami z Turcji, Chin i Stanów Zjednoczonych. Przy budżecie RTN wynoszącym 4 mld bhatów (THB) tj. ok. 120 mln USD, Elbit Systems zaproponował dostarczenie 7 systemów, podczas gdy IAI zaproponował 5 systemów. Obie oferty z Turcji i Chin dotyczyły 3 BSAP a, oferta ze Stanów Zjednoczonych została odrzucona w testach.
Hermes 900 Kochav ma długość 8,3 metra, rozpiętość skrzydeł 15 metrów, masę brutto 1 100 kilogramów i jest napędzany przez silnik tłokowy Rotax 914 zdolny zapewnić BSP prędkość przelotową 60 węzłów, prędkość maksymalną do 120 węzłów i autonomiczność do 36 godzin z maksymalnym pułapem roboczym 9 100 m.. Może przenosić różne ładunki użyteczne o łącznej wadze do 300 kg., w tym kamery obserwacyjne oraz pakiety poszukiwawczo-ratownicze.
Hermes 900 Kochav jest uważany za następcę mniejszego Hermesa 450, których cztery służą w 21 Batalionie Lotniczym Royal Thai Army. Ponadto w regionie Azji Południowo-Wschodniej innym użytkownikiem tego typu są Filipiny, które zakupiły 9 sztuk modelu 900 i 4 modelu 450.
Autor: TW

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest budowa jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł stoczniowy potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
Jak wskazano na stronie Seatech Engineering, wybór biura projektowego poprzedziły prace nad koncepcją jednostki, ukierunkowane na dostosowanie jej do potrzeb IMGW. Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, zwrócił uwagę, że połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, odniósł się do specyfiki projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Zwrócono uwagę na konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, co ma kluczowe znaczenie przy tego typu jednostkach wrażliwych na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











