Wodowanie pierwszego rodzimego okrętu podwodnego na Tajwanie

Tajwan odnotowuje historyczny moment w swojej obronności morskiej, wodując pierwszy krajowy okręt podwodny Hai Kun (SS-711). Inicjatywa ta, wpisująca się w strategię „Domestic Ship, Domestically Built”, podkreśla dążenie wyspy do zwiększenia niezależności w dziedzinie technologii obronnych.

Operacja wodowania Hai Kun, które miało miejsce 26 lutego, jest zwieńczeniem miesięcy intensywnych przygotowań. Od ceremonii odsłonięcia i chrztu we wrześniu ubiegłego roku, okręt podwodny IDS (Indigenous Defense Submarine) przeszedł szereg testów przygotowawczych. Dzięki staraniom zespołu osób z zakładów stoczniowych CSBC, okręt z sukcesem przeszedł krytyczne testy, takie jak sprawdzenie wodoszczelności i stabilności, zanim został przetransportowany do pływającego doku Jong Shyn No.8, skąd nastąpiło jego wodowanie.

Pierwszy rodzimy okręt podwodny Tajwanu, Hai Kun, wyposażono w zaawansowane uzbrojenie, obejmujące sześć wyrzutni torpedowych RTX Mk 48 Mod 6AT (Advanced Technology), a także pociski przeciwokrętowe Boeing UGM-84L Harpoon Block II, co świadczy o jego wysokim potencjale bojowym. Kluczowe komponenty technologiczne, w tym maszty, systemy elektroniczne i sonarowe, zostały dostarczone przez renomowane amerykańskie przedsiębiorstwa, takie jak L3 Harris i RTX, co podkreśla międzynarodowy charakter współpracy przy jego budowie.

Dodatkowo, Hai Kun wyposażony jest w system przeciwtorpedowy Aselsan ZOKA, produkowany lokalnie na licencji tureckiej. System ten, składający się z czterech wyrzutni po sześć rur każda, jest przeznaczony do odpalania celów samobieżnych i dryfujących, mających na celu zmylenie nadchodzących torped, co zwiększa przeżywalność okrętu podczas potencjalnych konfrontacji.

Pomimo wyzwań, takich jak opóźnienia w dostawach niektórych systemów, zespół IDS wyraża optymizm co do terminowego zakończenia prób morskich i włączenia okrętu do floty tajwańskiej marynarki wojennej. Próby te będą decydujące dla oceny pełnej funkcjonalności i wydajności Hai Kun w realnych warunkach operacyjnych.

Wizualnie nowy okręt nawiązuje do japońskich konstrukcji typu Soryu i Oyashio, szczególnie charakterystycznych przez stery rufowe w kształcie litery X, co podkreśla wpływ japońskich technologii konstrukcyjnych na projektowanie tajwańskich jednostek.

Wodowanie Hai Kun nie tylko świadczy o postępach Tajwanu w dziedzinie technologii obronnych, ale również stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia samodzielności obronnej wyspy. Jest to wyraźny sygnał dla świata o determinacji Tajwanu do ochrony swojej suwerenności i bezpieczeństwa w coraz bardziej niepewnym środowisku geostrategicznym.

Wodowanie okrętu podwodnego Hai Kun nie jest tylko triumfem inżynieryjnym Tajwanu, ale przede wszystkim strategicznym krokiem na drodze do zwiększenia bezpieczeństwa narodowego. Program Indigenous Defense Submarine (IDS) staje się kamieniem milowym w budowaniu samowystarczalności obronnej wyspy, podkreślając jej determinację do obrony suwerenności w obliczu złożonych wyzwań geopolitycznych regionu Azji Wschodniej.

Wzmocnienie floty podwodnej przez Tajwan nie tylko zwiększy jego potencjał obronny, ale również przyczyni się do zmiany równowagi sił w regionie, zmuszając do przewartościowania strategii zarówno regionalnych graczy, jak i potencjalnych przeciwników jakimi są Chiny. Ten rozwój sygnalizuje nowy rozdział w dążeniu Tajwanu do zapewnienia sobie silnej i niezależnej pozycji obronnej, co bez wątpienia wpłynie na przyszłe dyskusje o bezpieczeństwie i stabilności w całym regionie Azji Wschodniej.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)