Thesta: Autonomiczny pojazd nawodnego Drix

Szczecińska firma Thesta, czołowy gracz w dziedzinie technologii nawigacyjnej i komunikacyjnej, nawiązała współpracę z globalnym liderem – firmą Exail (poprzednio iXblue po połączeniu z Eca Robotics). Efektem tej synergii jest wprowadzenie autonomicznego pojazdu nawodnego Drix na rynek międzynarodowy.

Marcin Ryngwelski, prezes zarządu szczecińskiej firmy Thesta, w ramach współpracy z firmą Exail, przeprowadził we Francji imponującą prezentację autonomicznego pojazdu nawodnego Drix. Na pokazie zaprezentowano innowacyjny pojazd Drix, ukazując potencjał i zaawansowaną technologię stojącą za jego produkcją.

Drix, lider wśród autonomicznych pojazdów nawodnych o długości 7,710 m i wadze 1380 kg, napędzany silnikiem o mocy 38 KM, dostarcza precyzyjne dane hydrograficzne nawet w trudnych warunkach morskich. Jednostka może osiągać prędkość do 14 węzłów. 

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/nowoczesny-zestaw-do-badan-hydrograficznych-od-thesta/

Jego zdolności w zakresie mapowania dna oceanicznego są porównywalne z technologiami wykorzystywanymi przez duże okręty. Drix, o niewielkim zanurzeniu i dużej manewrowości, jest doskonałym rozwiązaniem dla wielu misji, działając autonomicznie nawet do 10 dni.

Thesta odgrywa kluczową rolę w tym projekcie. Jako wyłączny dystrybutor produktów Exail w Polsce, firma nie tylko wprowadza na nasz rynek najnowsze technologie, ale także zapewnia kompleksową obsługę i serwis tych urządzeń. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu we współpracy z Marynarką Wojenną RP i sektorem obronnym, Thesta gwarantuje usługi na najwyższym poziomie, dostosowane do potrzeb klienta.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/innowacyjny-system-t-bwss-firmy-thesta/

Aktualnie Thesta pracuje nad integracją pojazdu Drix z Okrętem Hydrograficznym ORP Arctowski. Przed końcem roku dostarczą też zestaw hydrograficzny Homar 2. Oprócz tego oferują usługi uruchomienia, integracji oraz serwisowania pojazdu. Posiadają też uprawnienia do szkolenia załóg i operatorów. Inżynierowie Thesta posiadają certyfikaty Drix Master Operations, co pozwala im na przeprowadzanie ekspertyz, operowanie pojazdem i działanie w imieniu producenta.

Współpraca między Thestą a Exail to połączenie międzynarodowej ekspertyzy z lokalnym doświadczeniem, co stanowi kamień milowy w wykorzystaniu technologii bezzałogowych w sektorze morskim.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski