Pomyślne zakończenie testów systemu AIP dla okrętów podwodnych typu S-80

Hiszpański koncern NAVANTIA triumfuje po pomyślnym zakończeniu fabrycznych testów systemu niezależnego od powietrza AIP BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology) przeznaczonego dla okrętów podwodnych typu S-80. Te intensywne testy zostały przeprowadzone w specjalnie wybudowanym, nie mającym sobie równych na świecie ośrodku w stoczni Cartagena.
Przeprowadzenie testów w kontrolowanym środowisku lądowym, które doskonale odwzorowuje warunki, z jakimi system musi się mierzyć podczas rzeczywistych wyjść w morze, pozwoliło dokładnie zbadać i potwierdzić pełen zakres możliwości operacyjnych systemu AIP.
Po uzyskanych wynikach badań, droga do zastosowania systemu AIP na okręcie S-83 staje się teraz bardziej realna. Okręt ten ma stanowić pierwowzór w serii jednostek wykorzystujących tę nowoczesną technologię. Wcześniej zaprojektowane okręty, Isaac Peral (S-81) oraz Narciso Monturiol (S-82), zostały przygotowane z myślą o potencjalnej adaptacji tej innowacyjnej technologii w przyszłości.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/krym-eksplozja-w-eupatorii-atak-na-rosyjski-system-obrony-przeciwlotniczej/
Główną korzyścią wynikającą z zastosowania systemu AIP BEST jest jego zdolność do znacznego przedłużenia czasu działania okrętów podwodnych w zanurzeniu. Okręty konwencjonalne muszą regularnie wynurzać się, by ładować akumulatory, co naraża je na wykrycie. Dzięki systemowi AIP, okręty te mogą ładować baterie na dużych głębokościach, co zwiększa ich zdolność do działań pod wodą.
Kluczem do sukcesu technologii AIP BEST jest zastosowanie ogniw paliwowych bazujących na bioetanolu, co pozwala na wytwarzanie wodoru na pokładzie okrętu. W efekcie okręty te mogą działać nawet do trzech tygodni w zanurzeniu z minimalnym ryzykiem wykrycia.
Dekada zaangażowania w tworzenie tej innowacyjnej technologii podkreśla zaawansowane podejście NAVANTIA i solidnie ugruntowuje jej status jako światowego pioniera w technologiach morskich. Z okrętem S-80 koncern jest teraz idealnie przygotowana do uczestnictwa w polskim programie ORKA. Cały świat z zainteresowaniem będzie obserwować, jak NAVANTIA wprowadza okręty podwodne typu S-80 na międzynarodowy rynek.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











