Trzeci tydzień strajków pracowniczych w fińskich portach

W Finlandii trzeci tydzień z rzędu pracownicy portowi odmawiają pracy, domagając się podwyżek płac dostosowanych do inflacji oraz zmian w przepisach dotyczących warunków pracy. Aktualna sytuacja sugeruje, że rozszerzenie strajków może być nieuniknione.

Fińskie media sugerują, że związek domaga się podwyżek proporcjonalnych do tych, które uzyskano w Niemczech podczas strajków w 2022 roku. Wstrzymanie większości fińskich interesów importowych i eksportowych spowodowało, że strajk w portach ma poważne konsekwencje dla przemysłu, w tym celulozowo-papierniczego i tekturowego, który opiera się na transporcie.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/rosyjski-eksport-ropy-pozostaje-odporny-na-sankcje-ue/

Fiński związek transportowy planuje rozszerzyć protesty na inne kluczowe sektory. Strajk kierowców autobusów miejskich rozpoczął się 1 marca, w wyniku czego szacuje się, że trzy czwarte fińskich autobusów przestanie jeździć. Podczas trwania rozmowów, rzecznik związku wskazał, że strajk jest „dość prawdopodobny”. Kolejna akcja strajkowa jest zaplanowana na 1 marca dla segmentu przemysłu ciężarowego.

Segmenty przemysłu ciężarowego również strajkowały, a kolejna akcja została zaplanowana na 1 marca. Finish Food Workers’ Union również ogłosił, że przeprowadzi dwudniowy strajk 6 i 7 marca zakazując załadunku i rozładunku w celu wsparcia truckerów.

Wpływ trwających strajków może mieć poważne konsekwencje dla całej gospodarki Finladii. Z tego powodu, ważne jest poszukiwanie rozwiązań, które pomogą w zażegnaniu kryzysu.

Źródło: Reuters

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.