Trzecia atomowa Barracuda „Tourville” wyszła na próby morskie

12 lipca 2024 roku, z Cherbourga w Normandii, na pierwsze próby morskie wyszedł Tourville (S637), trzeci okręt podwodny o napędzie jądrowym typu Suffren, znanego również jako typ Barracuda. Próby te, zwane również „Alpha Trials”, mają na celu stopniową weryfikację wszystkich systemów technicznych i operacyjnych jednostki.

Podczas pierwszej fazy testów, przeprowadzonej u wybrzeży Cherbourga, sprawdzono szereg systemów, w tym reaktor jądrowy, który przeszedł pomyślnie próby w kwietniu tego roku. Następnie Tourville przejdzie kolejne etapy testów w Brest, a finalne próby odbędą się na Morzu Śródziemnym, z bazą w Tulonie.

Okręt podwodny Tourville, oznaczony jako S637, jest trzecią jednostką typuszeregu Barracuda. Został on zwodowany 20 lipca 2023 roku, a jego konstrukcja jest wynikiem intensywnej pracy inżynierów Naval Group. Pierwsza Barracuda, została dostarczona francuskiej Marine Nationale w listopadzie 2020 roku i wszedł do służby w czerwcu 2022 roku. Drugi okręt, Duguay-Trouin, dołączył do francuskiej floty w kwietniu 2024 roku.

Naval Group zobowiązał się dostarczyć sześć jednostek typu Barracuda w tym cztery jednostki do 2026 roku. Planowane dostawy będą realizowane co dwa lata, aż do 2030 roku. Jednostki te mają przewidywaną żywotność przekraczającą 30 lat, co oznacza, że będą służyć Marine Nationale conajmniej do 2060 roku.

OOP Tourville, podobnie jak jego bliźniacze jednostki, charakteryzuje się wypornością wynoszącą 4 700 ton na powierzchni i 5 100 ton w zanurzeniu. Ma długość 99 metrów, średnicę 8,8 metra i maksymalną głębokość zanurzenia przekraczającą 350 metrów. Jego prędkość wynosi ponad 25 węzłów. Większe możliwości Barracud wynikają z silniejszego uzbrojenia, które obejmuje 4 wyrzutnie torped i zestaw 24 pocisków/torped typów: MDCN (manewrujące dalekiego zasięgu), Exocet SM39 Block2 (przeciwokrętowe) oraz torpedy uniwersalne F21 Artemis. Okręt dostosowany jest również do użycia min morskich typu FG29. Napęd jądrowy opiera się na reaktorze wodno-ciśnieniowym o mocy 150 MW, turbinach napędowych i silnikach elektrycznych. Załoga składa się z 63 członków oraz około 15 komandosów. Autonomiczność wynosi 70 dni w morzu (czyli do wyczerpania zapasów).

Barracudy są zaprojektowane do realizacji szerokiego zakresu zadań, w tym zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, ataków na cele lądowe, zbierania danych wywiadowczych oraz operacji specjalnych. W ramach wsparcia misji sił specjalnych, mogą przewozić do 12 komandosów wraz z ich sprzętem, który może być transportowany w specjalnym zasobniku montowanym na pokładzie rufowym.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski