Turcja: będą czterostronne rozmowy o transporcie ukraińskiego zboża 

W przyszłym tygodniu w Stambule odbędą się rozmowy na temat transportu ukraińskiego zboża przez Morze Czarne. W dyskusji udział wezmą przedstawiciele Ukrainy, ONZ, Turcji i Rosji – podała we wtorek turecka gazeta „Milliyet”, a także stacja telewizyjna CNN Turk.
„Milliyet” powołała się na źródła w otoczeniu prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdogana. Według gazety nie jest wykluczone, że Erdogan i sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres wezmą udział w spotkaniu.
Tymczasem kanał telewizyjny Haberturk poinformował, że do Rosji uda się w tym tygodniu delegacja tureckich wojskowych, by rozmawiać tam o możliwym korytarzu morskim do eksportu ukraińskiego zboża. Również ta stacja zapowiada czterostronne spotkanie w Stambule. Haberturk wymienia Erdogana i Guterresa jako uczestników rozmów czterostronnych i zapowiada, że odbędą się one w ciągu 10 dni.
Źródła cytowane przez Haberturk poinformowały o planie utworzenia trzech korytarzy morskich w czterech portach Ukrainy nad Morzem Czarnym, w tym w Odessie. Tą drogą miałby przebiegać transport około 30-35 mln ton zboża.
Miliony ton ukraińskiego zboża nie mogą być wysłane poprzez ukraińskie porty u wybrzeży Morza Czarnego, z powodu blokady przez rosyjskie okręty. 30 maja ukraiński minister rolnictwa Taras Wysocki poinformował, że Rosjanie nielegalnie wywieźli z okupowanych terenów Ukrainy blisko 500 tys. ton zboża.
Źródło: PAP

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









