Tysiące marynarzy utknęło na ukraińskich wodach

2000 marynarzy utknęło na ukraińskich wodach. Z uwagi na potencjalną blokadę portu w Odessie przez rosyjskie siły zbrojne, sytuacja marynarzy na statkach jest coraz bardziej niebezpieczna.
W poniedziałek rano na ukraińskich wodach znajdowało się około 100 statków handlowych, co oznacza spadek o ponad 50 proc. od rozpoczęcia inwazji, która rozpoczęła się 13 dni temu. Od początku konfliktu wszystkie ukraińskie porty są zamknięte, a statki cumujące nie mogą opuścić kraju. Ambasady i konsulaty pracują przez całą dobę, aby wydostać z kraju załogi, które ucierpiały w wyniku konfliktu.
W zeszłym tygodniu Wspólna Grupa Negocjacyjna i Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu wyznaczyły obszary na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim jako Strefy Operacji Wojennych, co pociąga za sobą zwiększony poziom bezpieczeństwa i inne uprawnienia dla marynarzy w strefie działań wojennych.
28 członków załogi masowca Banglar Samriddhi, którzy przeżyli atak rakietowy, w wyniku, którego zginął ich kolega, dotarło w weekend do Bukaresztu. Filipińscy dyplomaci koordynują repatriację wielu członków załóg, w tym 21 osób znajdujących się na pokładzie masowca S-Breeze, który przechodzi remont w stoczni w Odessie.
Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zieleński ostrzegł w niedzielę, że Rosja przygotowuje się do zbombardowania Odessy. Rosyjskie siły morskie i helikoptery zostały zauważone w pobliżu wybrzeża miasta.
Wojska rosyjskie kontynuują bombardowanie innego miasta portowego, Mariupola nad Morzem Azowskim, gdzie warunki są tragiczne – mieszkańcy nie mają prądu, ogrzewania ani łączności.
Do tej pory na naszym Portalu informowaliśmy o pięciu atakach na statki handlowe od rozpoczęcia wojny 23 lutego, przy czym potwierdziliśmy śmierć tylko jednego marynarza.
Państwowa Służba Graniczna Ukrainy opublikowała w sobotę nagranie wideo, na którym widać, jak ewakuuje się załogi z portu w Jużnem, położonego około 15 km na wschód od centrum Odessy. Ewakuowano niecałe 40 członków załogi z czterech międzynarodowych statków, w tym Greków, Filipińczyków i Rumunów.
Według danych BIMCO z ubiegłego roku, 198 123 (10,5%) marynarzy to Rosjanie, a na Ukrainie jest ich 76 442 (4%).
W sytuacji, gdy przemieszczanie się załogi poza Ukrainę jest niemożliwe i staje się coraz trudniejsze logistycznie również dla Rosjan, armatorzy zaczęli prosić swoich pracowników na morzu o przedłużenie obecnych kontraktów, aby wypełnić luki kadrowe.
Wiele ukraińskich załóg na całym świecie chce przedterminowo zakończyć swoje kontrakty, aby wrócić do domu i walczyć. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że mężczyźni w wieku od 18 do 60 lat nie mogą opuszczać Ukrainy, a lotniska i porty są zamknięte, nie ma szans na zastąpienie powracających do domu rodaków.
Grupa lobbystów tankowców Intertanko rozpoczęła dialog z Kijowem, aby marynarze zostali uznani za kluczowych pracowników, co pozwoli im uniknąć służby wojskowej.
Rosyjskie załogi nadal mogą być wysyłane do pracy na statkach przez lotniska w Stambule i Dubaju, a wynagrodzenie można im wypłacać za pośrednictwem wielu międzynarodowych banków.
Autor: MD

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









