US Navy: 17. okręt podwodny typu Virginia odebrany przez marynarkę [WIDEO]

Specjalizująca się w produkcji okrętowej dla marynarki wojennej stocznia General Dynamics Elektric Boat w Groton przekazała amerykańskiej marynarce US Navy 17. Okręt podwodny klasy Virginia. Jednostka wejdzie do służby jako USS South Dakota.

Budowa jednostki rozpoczęła się w 2013 roku. Jej formalne wejście do służby w marynarce wojennej Stanów Zjednoczonych zaplanowano na początek przyszłego roku. USS South Dakota będzie siódmym okrętem podwodnym klasy Virginia trzeciej serii (Block III).

Okręty klasy Virginia zamawiane przez US Navy w ramach trzeciej serii zostały przeprojektowane, dzięki czemu jednostki te posiadają większe możliwości operacyjne, także w zakresie wystrzeliwania pocisków manewrujących Tomahawk. W tym przypadku modyfikacja konstrukcyjna polega na zamianie 12 pojedynczych wyrzutni pionowego startu przez dwie duże wyrzutnie (Virginia Payload Tubes), przy czym każda z nich może odpalić sześć pocisków Tomahawk.

https://www.youtube.com/watch?v=JtCHuo95f5Q&t=98s

Zobacz też: Novatek i Rosatom zbudują flotę lodołamaczy zasilanych skroplonym gazem.

USS South Dakota to przedostatni okręt z trzeciej serii okrętów podwodnych klasy Virginia. Kolejny, który ma wejść do służby pod nazwą USS Dalaware jest od kwietnia 2016 roku budowany przez stocznię Newport News Shipbuilding, należącą do koncernu Huntington Ingalls Industries.

Ciekawostka: okręt będzie trzecią jednostką, która w historii amerykańskiej floty otrzyma nazwę South Dakota. Pierwszym okrętem, który otrzymał tę nazwę, był krążownik pancerny klasy Pensylwania. Jednostka operowała na Pacyfiku do momentu przystąpienia Stanów Zjednoczonych do I wojny światowej, a następnie realizował misje na Atlantyku: okręt eskortował jednostki, które przewoziły do Europy amerykańskich żołnierzy. Drugi okręt, który otrzymał nazwę South Dakota, był pierwszą jednostką z serii pancernych krążowników i podczas II wojny światowej realizował misje patrolowe i eskortowe na Pacyfiku i Atlantyku.

Zobacz też: Stany Zjednoczone: astronomiczne kontrakty na budowę 10 niszczycieli.

Obecnie marynarka wojenna USA dysponuje 16 okrętami podwodnymi typu Virginia. Pierwszy z nich – zbudowany przez General Dynamics Eletric Boat – powstał w latach 1999-2004 i wszedł do służby w US Navy w 2005 roku.  Najmłodsza jednostka tej klasy – USS Colorado – rozpoczęła służbę we wrześniu ubiegłego roku. W sumie Stany Zjednoczone planują zbudowanie 28 takich okrętów.

Okręty podwodne klasy Virginia są wyposażone w napęd jądrowy. Jednostki mierzą po 111,9 m długości oraz 10,3 m szerokości. Wyporność w zanurzeniu wynosi 7,8 tys. ton. Załogę okrętu stanowi 134 ludzi. W zanurzeniu jednostka osiąga prędkość ponad 25 węzłów. Okręty uzbrojone są w klasyczne torpedy oraz pociski manewrujące Tomahawk.

Podpis: am

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski