US Navy wycofuje 39 okrętów

US Navy, w roku budżetowym FY2023, chce wycofać z eksploatacji 39 okrętów wojennych. Pierwszy okręt z tej listy ma odejść ze służby w Halloween. Lista, na której znalazło się 5 krążowników typu Ticonderoga VLS i 9 LCS, została opublikowana w piątek. Ostateczny skład listy nie jest jednak jeszcze przesądzony.

Na liście dezaktywowanych jednostek znajduje się kilka okrętów, które mogłyby zostać uratowane przed wycofaniem z eksploatacji dzięki zapisom w kongresowej i senackiej wersji National Defense Authorization Act (NDAA), a także izbowej wersji Appropriations Bill. Harmonogram wycofań rozpoczyna się od wycofania z eksploatacji transportowców USNS Bob Hope (T-AKR-300), USNS Fisher (T-AKR-301) (oba typu Bob Hope) i zbiornikowca zaopatrzeniowego USNS Walter S Diehl (T-AO-193) typu Henry J. Kaiser w dniu 31 października 2022 roku. Ostatnie okręty przewidziane do wycofania z eksploatacji to okręt desantowy USS Gunston Hall (LSD-44) typu Whidbey Island i LCS USS St. Louis (LCS-19) typu LCS Freedom.

USS Gunston Hall jest jednym z czterech okrętów desantowych – doków, które znalazły się w harmonogramie dezaktywacji. Wersja senackiej komisji ds. sił zbrojnych NDAA zabrania US navy wycofania z eksploatacji któregokolwiek z czterech okrętów typu Whidbey Island  tj.: USS Gunston Hall, USS Germantown (LSD-42), USS Tortuga (LSD-46) i USS Ashland (LSD-48). Choć komisja uchwaliła swoją wersję ustawy, nie została ona jeszcze przegłosowana przez pełny Senat. Co istotne USS Tortuga jest obecnie modernizowana w celu przedłużenia jej czasu służby.

W stosunku do 16, z 39 okrętów znajdujących się na liście US Navy, Kongres lub Senat mają możliwości prawne pozwalające na ich zachowanie w służbie. Ostateczna lista, jakie okręty zostaną uratowane, zostanie wypracowana po konferencji obu izb ws. NDAA. Wersja senacka listy zapobiega wycofaniu z eksploatacji 13 okrętów, w tym czterech wspomnianych wcześniej okrętów desantowych-doków. Jej realizacja uratowałaby też przed wycofaniem z eksploatacji, pięć z dziewięciu okrętów bojowych z listy. Druga wersja listy opracowana przez Kongres uniemożliwiłaby wycofanie z eksploatacji czterech okrętów bojowych. Poprawka do kongresowej wersji NDAA, zgłoszona przez kongresmena Roba Wittmana, zabrania pozbywania się okrętów bojowych, chyba że zostaną sprzedane sojusznikowi. Według oficjalnych źródeł USN, po wycofaniu z eksploatacji umieściłaby ona wszystkie LCS w stanie rezerwowym.

Obie komisje ds. sił zbrojnych miały w swoich wersjach NDAA zapisy, które uniemożliwiają marynarce wojennej wycofanie krążownika USS Vicksburg (CG-69). Okręt, ten właśnie kończy modernizację o wartości 200 milionów USD,  a według planów floty zostałby wycofany z eksploatacji 30 czerwca. Przeprowadzona modernizacja pozwala na służbę tej jednostki do 2030.

US Navy planuje w ciągu najbliższych pięciu lat wycofać 22 krążowniki z typu Ticonderoga VLS. Już wcześniej flota otrzymała zgodę na wycofanie z eksploatacji USS Monterey (CG-61), USS Hué City (CG-66), USS Anzio (CG-68), USS Vella Gulf (CG-72) i USS Port Royal (CG-73) w roku budżetowym FY2022.

Pełna lista jednostek proponowanych do wycofania  przez USN przedstawia się następująco:

USNS Bob Hope (T-AKR-300)                                10/31/2022     rezerwa MARAD

USNS Fisher (T-AKR-301)                                     10/31/2022     rezerwa MARAD

USNS Walter S. Diehl (T-AO-193)                          10/31/2022     do rozbrojenia

USNS Shugart (T-AKR-297)                                    01/31/2023     rezerwa MARAD

USNS Yano (T-AKR-295)                                        01/31/2023     rezerwa MARAD

USNS Brittin (T-AKR-305)                                     01/31/2023     rezerwa MARAD

USS Chicago (SSN-721)                                          02/08/2023     do złomowania

USS Key West (SSN-722)                                         02/28/2023     do złomowania

USS San Jacinto (CG-56)                                         01/30/2023     do decyzji parlamentu

USS Lake Champlain (CG-57)                                  03/31/2023     do decyzji parlamentu

USS Bunker Hill (CG-52)                                         03/31/2023     do decyzji parlamentu 

USS Mobile Bay (CG-53)                                         03/31/2023     do decyzji parlamentu

USS Vicksburg (CG-69)                                           06/30/2023     do decyzji parlamentu

USS Fort Worth (LCS-3)                                          03/31/2023     do decyzji parlamentu

USS Milwaukee (LCS-5)                                          03/31/2023     do decyzji parlamentu 

USS Detroit (LCS-7)                                                03/31/2023     do decyzji parlamentu

USS Little Rock (LCS-9)                                          03/31/2023     do decyzji parlamentu

USS Sioux City (LCS-11)                                         06/30/2023     do decyzji parlamentu

USS Wichita (LCS-13)                                             06/30/2023     do decyzji parlamentu

USS Billings (LCS-15)                                             06/30/2023     do decyzji parlamentu

USS Indianapolis (LCS-17)                                     09/30/2023     do decyzji parlamentu

USS St. Louis (LCS-19)                                            09/30/2023     do decyzji parlamentu

USS Germantown (LSD-42)                                     03/31/2023     do decyzji parlamentu

USS Gunston Hall (LSD-44)                                    09/29/2023     do decyzji parlamentu

USS Tortuga (LSD-46)                                             03/27/2023     do decyzji parlamentu

USS Ashland (LSD-48)                                            03/31/2023     do decyzji parlamentu

USNS Montford Point (T-ESD-1)                             03/31/2023     do decyzji parlamentu

USNS John Glenn (T-ESD-2)                                   03/31/2023     do decyzji parlamentu

USS Hurricane (PC-3)                                             02/28/2023     FMS

USS Monsoon (PC-4)                                                03/21/2023     FMS

USS Sirocco (PC-6)                                                  03/07/2023     FMS

USS Chinhook (PC-9)                                               03/14/2023     FMS

USS Thunderbolt (PC-12)                                        02/21/2023     FMS

USNS Gordon (T-AKR-296)                                    03/31/2023     rezerwa MARAD

USNS Gilliland (T-AKR-298)                                  03/31/2023     rezerwa MARAD

USNS Sgt. Matej Kocak (T-AK-3005)                     04/30/2023     rezerwa MARAD

USNS Maj. Stephen W. Pless (T-AK-3007)             04/30/2023     rezerwa MARAD

USNS John Lenthall (T-AO-189)                             07/31/2023     OSIR 

USNS PFC Eugene A. Obregon (T-AK-3006)         07/31/2023     rezerwa MARAD

Na szczególną uwagę na powyższej liście zasługuję fakt umieszczenia w niej aż 9 LCS typu Freedom i ani jednego typu Independence oraz dwóch pływających baz desantowych typu T-ESD. I jedne i drugie okazały się jednostkami nie spełniającymi lub wykonanymi według błędnych założeń. Ponadto warto zwrócić uwagę na planowanie przekazanie zbiornikowca floty typu Henry J. Kaiser do instytutu badawczego Office of Scientific Integrity Review podległemu departamentowi zdrowia., oraz na przekazanie do floty rezerwowej 3 transportowców typów Sgt. Matej Kocak (T-AK), 2 transportowców ro-ro typu Gordon (T-AKR-296 i T-AKR-298)), 2 typu Shugart (T-AKR-295 i T-AKR-297) i 3 transportowców typu Bob Hope (T-AKR-300, T-AKR-301 i T-AKR-305). 

Swoich nabywców znajdą na pewno przeznaczone do sprzedaży w ramach FMS kutry patrolowe typu Cyclone.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering