Vistal Gdynia otrzymał od ARP pożyczkę na restrukturyzację w wysokości 10 mln zł

Vistal Gdynia otrzymał decyzję Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) o udzieleniu spółce pomocy na restrukturyzację w formie pożyczki w wysokości 10 mln zł, podała spółka.
„Zgodnie z decyzją udzielenie spółce pożyczki uzależnione jest od spełnienia się następujących warunków:
1) ustanowienia zabezpieczenia zwrotu pożyczki na rzecz Skarbu Państwa – ministra właściwego do spraw gospodarki, w następujących formach:
– hipoteki umownej w kwocie 12 000 000 zł na prawie użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiącej działki gruntu nr 1073, 1074, 1078 oraz nr 1079 i prawie własności do budynków znajdujących się na tych działkach, dla którego Sąd Rejonowy w Gdyni prowadzi księgę wieczystą o nr KW GD1Y/00074506/4 wraz z cesją praw z umowy ubezpieczenia oraz cesji wszelkich wierzytelności, jakie przysługiwać będą z tytułu kolejnych polis i/lub umów ubezpieczenia, dotyczących ww. nieruchomości,
– zastawu rejestrowego w kwocie 12 000 000 zł na ruchomościach spółki wraz z cesją praw z umowy ubezpieczenia oraz cesji wszelkich wierzytelności, jakie przysługiwać będą z tytułu kolejnych polis i/lub umów ubezpieczenia, dotyczących ww. ruchomości,
– weksla własnego spółki in blanco wraz z deklaracją wekslową, zgodnie z którą remitent uprawniony będzie do uzupełnienia weksla do kwoty 15 000 000 zł,
– oświadczenia spółki o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 § 1 pkt 5 k.p.c. co do obowiązku zwrotu kwoty pożyczki wraz z odsetkami określonymi w decyzji, odsetkami ustawowymi za ewentualne opóźnienie w płatności oraz zwrotu kosztów postępowania, to jest na zabezpieczenie wszelkich istniejących i przyszłych wierzytelności związanych z udzieleniem pożyczki do łącznej maksymalnej sumy w wysokości do kwoty 15 000 000 zł.
2) dostarczenia przez spółkę:
– wszelkich zgód wymaganych w szczególności na podstawie ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2020 r. poz. 814 i 1298) dla skutecznego zaciągnięcia zobowiązania określonego w decyzji o uwzględnieniu wniosku o udzielenie pomocy na restrukturyzację w formie pożyczki, albo oświadczenia o braku obowiązku uzyskania zgód,
– oświadczenia o uzyskaniu albo braku obowiązku uzyskania zgód korporacyjnych dotyczących zaciągnięcia zobowiązania wynikającego z decyzji” – czytamy w komunikacie.
Pożyczka zostanie udzielona na okres 60 miesięcy, harmonogram spłat pomocy został ustalony w 60 miesięcznych ratach, a pożyczka będzie oprocentowana w wysokości 4,53% w skali roku, zakończono.
Vistal Gdynia w restrukturyzacji to producent konstrukcji stalowych, realizujący kontrakty dla klientów w kraju i na rynkach zagranicznych. Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w 2014 r.
Źródło: ISBnews

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










