US Navy wcieliła do służby kolejny niszczyciel typu Arleigh Burke

8 lipca, w stoczni Bath Iron Works (BIW) w Bath w stanie Maine, należącej do koncernu General Dynamics, odbyła się uroczystość przekazania niszczyciela rakietowego USS John Basilone (DDG-122) dla US Navy.
Jednostka ta jest 72. niszczycielem typu Arleigh Burke który jest 39. zbudowanym okrętem przez BIW, a także jednym z ostatnich okrętów w konfiguracji Flight IIA Ti, stanowiącej technologiczne przejście do najnowszej wersji Flight III.
Niszczyciel John Basilone, nazwany na cześć bohatera Korpusu Piechoty Morskiej USA, gunnery sgt. Johna Basilone, który zginął w bitwie o Iwo Jimę, został zamówiony 3 czerwca 2013 roku, a stępka pod jego budowę została położona 10 stycznia 2020 roku. Zwodowano go 12 czerwca 2022 roku. W ramach cyklu prób morskich, które rozpoczęły się 18 marca 2024 roku, na pokładzie znajdowała się m.in. delegacja z inspektoratu INSURV, odpowiedzialnego za inspekcje okrętów w US Navy.
Okręt, dysponujący pełną wypornością 9238 ton i napędem w układzie COGAG, jest wyposażony w trójwspółrzędny radar AN/SPY-1D(V), co czyni go jednym z ostatnich jednostek z tym systemem. Kolejne niszczyciele będą już otrzymywać radar AN/SPY-6(V)1, który stanowi znaczną modernizację w porównaniu z poprzednią technologią. System ten umożliwia wykrywanie, śledzenie i zwalczanie celów powietrznych, nawodnych i podwodnych na dużych odległościach.
USS John Basilone może osiągnąć prędkość maksymalną 30 węzłów, a zasięg operacyjny przy prędkości ekonomicznej 20 węzłów wynosi 4400 mil morskich, co pozwala na misje trwające do 45 dni bez uzupełniania zapasów i tankowania. Załogę okrętu stanowi 315 osób, w tym 22 oficerów oraz 293 podoficerów i marynarzy, a także 21-personel lotniczy.
Podstawowe uzbrojenie okrętu stanowią wyrzutnie pionowego startu Mk 41 (VLS), które mogą być wyposażone w różnorodne pociski, w tym rakiety przeciwlotnicze Standard Missile (SM-2 i SM-6), pociski manewrujące Tomahawk do ataków na cele lądowe oraz rakietotorpedy typu ASROC. Dodatkowo, John Basilone jest uzbrojony w system obrony przeciwrakietowej SeaRAM, 5-calową armatę uniwersalną Mk 45 Mod 4 oraz wyrzutnie torpedowe do zwalczania okrętów podwodnych. Całość uzbrojenia wspierana jest przez nowoczesne systemy elektroniczne i walki radioelektronicznej, co czyni niszczyciel jednostką wszechstronną i wysoce efektywną w różnorodnych scenariuszach bojowych.
W stoczni BIW trwają prace nad sześcioma kolejnymi niszczycielami typu Arleigh Burke, w tym dwoma w wersji Flight IIA Ti: Harvey C. Barnum Jr. (DDG-124) oraz Patrick Gallagher (DDG-127), a także czterema w wersji Flight III: Louis H. Wilson Jr. (DDG-126), William Charette (DDG-130), Quentin Walsh (DDG-132) i John E. Kilmer (DDG-134).
Autor: Mariusz Dasiewicz

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











