Wiceminister Bejda w Tulonie: francuska oferta w programie ORKA

16 lipca, Wiceminister Obrony Narodowej Paweł Bejda złożył wizytę w Tulonie, gdzie zapoznał się z propozycją francuskiego przemysłu stoczniowego dotyczącą pozyskania nowych okrętów podwodnych w ramach programu ORKA dla Marynarki Wojennej RP. Ofertę przedstawił koncern stoczniowy Naval Group.

Francuska oferta i strategiczne rozmowy

W trakcie spotkania z Emmanuelem Chivą, dyrektorem generalnym francuskiej agencji uzbrojenia DGA, podpisano także list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie lądowych pocisków manewrujących.

Podczas pobytu w bazie francuskiej Marine nationale, minister Bejda miał okazję osobiście przyjrzeć się nowoczesnym okrętom podwodnym pod kątem wymagań technicznych i operacyjnych jakie są brane pod uwagę przez stronę polską. Spotkanie było również okazją do rozmów roboczych dotyczących ewentualnego transferu technologii oraz przyszłego zaangażowania polskiego przemysłu zbrojeniowego.

Czytaj więcej: Program ORKA: konsultacje zakończone, okrętów podwodnych wciąż brak

Wiceminister Bejda podkreślił, że decyzje dotyczące pozyskania okrętów podwodnych będą miały istotne konsekwencje dla bezpieczeństwa narodowego, dlatego muszą być poprzedzone rzetelną analizą wszystkich dostępnych ofert.

Naval Group w grze

Francuski koncern Naval Group, jeden z głównych uczestników programu ORKA, przedstawia przedstawia kompleksowe rozwiązania obejmujące projekt okrętu podwodnego oraz propozycję współpracy z polskim przemysłem. Oceniana obecnie oferta ma spełniać wysokie wymagania operacyjne, w tym możliwość integracji pocisków manewrujących dalekiego zasięgu, co również znajduje odzwierciedlenie w podpisanym liście intencyjnym.

W stronę decyzji: ostatnia prosta konsultacji rynkowych

Wizyta w Tulonie wpisuje się w szeroki proces wstępnych konsultacji rynkowych prowadzonych przez Agencję Uzbrojenia. Jak podano, ten etap dobiega końca – do końca bieżącego miesiąca polska delegacja odwiedzi wszystkich głównych oferentów.

Czytaj też: Orka bez steru. Gdzie są gwarancje za miliardy złotych?

Przed MON jeszcze planowana wizyta w hiszpańskiej Navantiii. To właśnie tam, po zamknięciu cyklu wizyt, dopełni się obraz oferty wszystkich potencjalnych partnerów. Trudno dziś przesądzać o kierunku decyzji, jednak fakt, że Agencja Uzbrojenia domknęła etap wstępnych konsultacji rynkowych, może oznaczać, że w najbliższych miesiącach poznamy realne preferencje naszych decydentów.

Choć żadna z wizyt nie przesądza jeszcze o wyniku, niewątpliwie zbliżają się do wyłonienia oferenta dla jednego z najważniejszych programów modernizacyjnych Marynarki Wojennej RP. Warto zatem pytać: czy za politycznym zaangażowaniem pójdzie przemysłowe partnerstwo i realny transfer technologii?

Autor: Mariusz Dasiewicz/MON

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

    Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

    W stoczni Newport News Shipbuilding, należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries, 9 grudnia przeprowadzono kolejny istotny etap budowy lotniskowca o napędzie jądrowym USS John F. Kennedy (CVN 79) typu Gerald R. Ford

    Precyzyjne scalanie modułów na przyszłym USS John F. Kennedy

    Widoczne na zdjęciu prace realizowane są już po zakończeniu zasadniczego formowania struktury kadłuba i prowadzone są z wykorzystaniem metody modułowej, od lat stosowanej w stoczni Newport News Shipbuilding. Duże sekcje konstrukcyjne powstają równolegle, a następnie są transportowane do suchego doku, gdzie następuje ich precyzyjne ustawienie i trwałe połączenie z wcześniej zmontowanymi fragmentami okrętu.

    Przejście do etapu wyposażania kadłuba

    Osadzenie górnej części dziobu sprawia, że sylwetka lotniskowca coraz wyraźniej odpowiada docelowemu kształtowi jednostki. Jednocześnie prace stoczniowe przechodzą do etapu zbrojenia okrętu, rozumianego w stoczniowej praktyce jako wyposażanie kadłuba. Obejmuje ono położenie rurociągów, montaż torów kablowych i kanałów wentylacyjnych, układanie kabli oraz wykonywanie kolejnych prac wyposażeniowych.

    Montaż górnego modułu dziobowego należy do najbardziej czytelnych momentów budowy lotniskowca, wyraźnie zmieniających jego sylwetkę i potwierdzających postęp prac stoczniowym. Przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) jest drugą jednostką nowej generacji amerykańskich atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, a Newport News Shipbuilding pozostaje jedyną stocznią w Stanach Zjednoczonych zdolną do realizacji tak złożonych programów okrętowych.


PolskiplPolskiPolski