Wodowanie fregaty Yubetsu: Ósmy okręt typu Mogami

14 października 2023 roku w stoczni Mitsubishi Heavy Industries (MHI) w Tamano, odbyła się ceremonia wodowania ósmej fregaty typu Mogami, Yubetsu. To wydarzenie stanowi istotny etap w programie rozwoju nowoczesnej floty Japońskich Morskich Sił Samoobrony (JMSDF).

Nazwa okrętu, Yubetsu, podobnie jak wcześniejsze jednostki, pochodzi od rzeki Yūbetsu (湧別川, Yūbetsu-gawa), przepływającej przez Hokkaidō w północnej Japonii. Yubetsu, będąca ósmą fregatą typu Mogami (oznaczenie FFM-8), jest kolejnym przykładem zaawansowania technicznego i innowacyjności japońskiego przemysłu stoczniowego. Reprezentuje ona nową generację okrętów, które łączą w sobie zaawansowane technologie z wysoką efektywnością operacyjną. Z wypornością około 3900 ton, długością 132,5 metra i szerokością 16,3 metra, Yubetsu wykazuje się doskonałymi właściwościami nawigacyjnymi, osiągając prędkość przekraczającą 30 węzłów.

Podobnie jak inne jednostki typu Mogami, Yubetsu została zaprojektowana z myślą o zminimalizowanej załodze, co świadczy o wysokim stopniu automatyzacji na pokładzie. Załoga składa się zaledwie z około 90 marynarzy, co jest odpowiedzią na potrzeby współczesnych operacji morskich oraz na wyzwania związane z redukcją kosztów eksploatacji.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/japonskie-fregaty-przyszlosci-ffm-mitsubishi-heavy-industries-i-ich-nowa-koncepcja/

Okręt ten jest wyposażony w nowoczesne systemy uzbrojenia i sensorów, co czyni go jednostką zdolną do prowadzenia szerokiego zakresu operacji, od działań przeciwpodwodnych po obronę przeciwlotniczą. Wodowanie Yubetsu jest kolejnym krokiem w kierunku wzmocnienia floty JMSDF i jej zdolności do działania w zmiennym środowisku bezpieczeństwa morskiego.

Fregata Yubetsu, będąca nowoczesną jednostką Japońskich Morskich Sił Samoobrony, wyposażona jest w imponujący zestaw uzbrojenia, który odzwierciedla jej wielozadaniowy charakter. Głównym elementem jest 5-calowe (127 mm) działo morskie BAE Systems Mk.45 Mod.4, umieszczone na dziobie okrętu. Do obrony bliskiego zasięgu służy system Raytheon SeaRAM z 11-komorową wyrzutnią rakiet RIM-116C Block 2 Rolling Airframe Missiles. Fregata dysponuje również zdalnie sterowanymi stanowiskami uzbrojenia Japan Steel Works z 12,7 mm karabinami maszynowymi, które zapewniają dodatkową obronę przed celami nawodnymi i powietrznymi.

Yubetsu jest także wyposażona w systemy przeciwokrętowe, w tym w dwie wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych MHI Type 17, znane jako SSM-2, które mogą pomieścić łącznie od czterech do ośmiu rakiet. Dodatkowo, okręt posiada możliwości obrony przeciwpodwodnej, w tym holowany sonar o zmiennej głębokości NEC OQQ-25 oraz sonar kadłubowy. Dla operacji przeciwpodwodnych przewidziano także użycie lekkich torped.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/premiera-fregaty-niyodo-typu-mogami-w-stoczni-mhi/

Fregata Yubetsu jest przygotowana do montażu (fitted for, but not with) uniwersalnych wyrzutni pionowych Lockheed Martin Mk 41 VLS, które mogłyby być wykorzystane do wystrzeliwania różnorodnych typów pocisków. Ponadto, okręt posiada zdolność do stawiania i neutralizacji min, co stanowi istotny element jej wszechstronności operacyjnej. Okręt jest również przystosowany do współpracy z bezzałogowymi pojazdami nawodnymi (USV) oraz podwodnymi (UUV), co zwiększa jej efektywność w działaniach przeciwminowych. Te zdolności czynią Yubetsu jednostką wyjątkowo wszechstronną, zdolną do skutecznego działania zarówno w standardowych operacjach morskich, jak i w specjalistycznych zadaniach.

W kontekście globalnych wyzwań bezpieczeństwa i rosnącego znaczenia morskiej dominacji, fregaty typu Mogami, w tym Yubetsu, stanowią kluczowy element w strategii obronnej Japonii. Ich zaawansowane technologie, wielozadaniowość i efektywność operacyjna podkreślają determinację Japonii w dążeniu do utrzymania silnej i nowoczesnej floty.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski