Zakończenie ćwiczeń REPMUS-22 w Portugalii

23 września, zakończyło się ćwiczenie pk. REPMUS-22 (Recognized Environmental Picture Maritime Unmanned System 2022) w Portugalii. Na ćwiczeniu, które jest obecnie głównym przedsięwzięciem realizowanym przez inicjatywę morskich systemów bezzałogowych NATO MUSI (NATO Maritime Unmanned System Initiative) polską MW reprezentowali marynarze 13. Dywizjonu Trałowców.
W tegorocznej edycji ćwiczenia wziął udział zespół wydzielony z sił 13. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Pięcioosobowy zespół, dysponujący pojazdem podwodnym Gavia realizował zadania rozpoznania rejonu stanowiącego tor podejściowy do portu Sesimbra, wykrywając oraz klasyfikując kilkanaście obiektów stanowiących potencjalne zagrożenie dla użytkowników morza.
Kolejny już udział przedstawicieli Marynarki Wojennej RP w ćwiczeniu potwierdza zdolność polskich Sił Zbrojnych do sprawnego przemieszczenia sił i środków w dowolny rejon świata oraz realizacji zadań rozpoznania w domenie podwodnej.
Marynarka Wojenna RP stale intensyfikuje proces wdrażania oraz wykorzystania systemów autonomicznych o czym świadczy między innymi obecność pojazdów typu Gavia, Hugin oraz Double Eagle Sarov na pokładach niszczycieli min proj. 258 (typu Kormoran-II). Kilkuletnie doświadczenie, wiedza oraz taktyka wykorzystania tego typu systemów stawiają nas w czołówce pośród państw NATO.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/mocny-start-w-azji-analiza-%EF%BF%BC/
Tegoroczna edycja ćwiczenia była wyjątkowa pod względem liczby uczestników. Do Portugalii zjechało 25 zespołów z kilkunastu państw NATO. Swoje pojazdy testowali również przedstawiciele instytucji cywilnych oraz ośrodków badawczych. Łącznie w rejonie operowało 20 bezzałogowych platform podwodnych, kilka nawodnych oraz około 50 latających.
Po raz pierwszy w historii tak wielka liczba krajów NATO miała możliwość przetestowania skuteczności tak wielu systemów, koncepcji, technik i procedur, pokazując jednocześnie, że mogą wspólnie realizować postawione im zadania.
W tym roku uczestnicy ćwiczenia również po raz pierwszy współpracowali z załogami okrętów, które uczestniczyły w ćwiczeniu „Dynamic Messenger”. U wybrzeży Portugalii pojawiły się jednostki dwóch stałych zespołów NATO – Stałego Zespołu Sił Morskich, SNMG1 oraz Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej, SNMCMG1.

REPMUS jest świetną okazją do współpracy oraz wymiany doświadczeń, jak również do rozwoju koncepcji oraz systemów w zakresie gromadzenia, przetwarzania i wymiany danych w domenie nawodnej, powietrznej oraz podwodnej. W ramach ćwiczenia prowadzone są działania związane z obroną przeciw okrętom podwodnym, obroną przeciwminową, operacją desantu, rozpoznaniem rejonu, ochroną portów, zwalczaniem terroryzmu oraz piractwa, a także prowadzeniem misji poszukiwania i ratowania życia na morzu.
Inicjatywa NATO MUSI ma na celu budowę zdolności w zakresie bezzałogowych systemów morskich oraz zapewnienie interoperacyjności pomiędzy systemami państw członkowskich. Realizacja tych założeń opiera się głównie na pracach dedykowanej grupy roboczej oraz wymianie doświadczeń pomiędzy krajami.
Sygnatariuszami inicjatywy są m.in.: Belgia, Dania, Francja, Hiszpania, Grecja, Holandia, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Polska, Stany Zjednoczone, Turcja, Wielka Brytania i Włochy. Ponadto, do grona obserwatorów należą: Australia, Bułgaria i Rumunia.
Źródło: 8. FOW

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










