Zakończenie ćwiczenia BALTOPS 22

W manewrach BALTOPS 22 wzięło udział czternastu członków NATO, dwa kraje partnerskie NATO, ponad 45 okrętów, ponad 75 samolotów i około 7000 personelu. 8. Flotyllę Obrony Wybrzeża reprezentowały okręt transportowo-minowy ORP Toruń oraz dwa trałowce ORP Wdzydze i ORP Drużno.
Polska marynarka skierowała na BALTOPS 22 trzy okręty reprezentujące 8. Flotyllę Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. W ćwiczeniu wzięły udział dwa trałowce: ORP Drużno i ORP Wdzydze, a także okręt transportowo-minowy ORP Toruń, który wszedł w skład sił desantowych.
To było bardzo intensywne kilkanaście dni, cieszę się że jako Polska Marynarka Wojenna oraz 8. Flotylla Obrony Wybrzeża mogliśmy prezentować biało-czerwoną banderę i poprzez udział w ćwiczeniu, doskonalić własne umiejętności, podnosić poziom wyszkolenia załogi oraz wymieniać doświadczenia z naszymi partnerami w ramach działań sojuszu.
Dowódca ORP Toruń
Po wyjściu z Portu Wojennego Świnoujście, ORP Toruń obrał kurs na Sztokholm by dołączyć do przydzielonej grupy zadaniowej składającej się z okrętów desantowych USS-44 Gunston Hall oraz okrętu desantowego typu Wasp USS-03 Kearsarge. Następnie grupa skierowała się na Bałtyk Północny celem sformowania sił zadaniowych. W fazie zgrywania sił ORP Toruń wraz z grupą desantową realizował zadania pomiędzy półwyspem skandynawskim, a Gotlandią w rejonie miejscowości Tofta. Jego głównym zadaniem było wspieranie operacji desantowych realizowanych przez siły amerykańskie. W kolejnym etapie ćwiczenia grupa desantowa w osłonie grupy uderzeniowej skierowała się w rejon Ustki, po drodze trenując różne scenariusze z uwzględnieniem przeciwdziałania operacjom blokadowym prowadzonym przez przeciwnika na wodach międzynarodowych centralnego Bałtyku.

ORP Drużno oraz ORP Wdzydze udział w manewrach BALTOPS 22 rozpoczęły od Pre-Sail Conference, która odbyła się w Sztokholmie. 5 czerwca okręty opuściły sztokholmski port i dołączyły do grupy przeciwminowej, w której operowały także okręty z Litwy – LNS Kursis oraz LNS Jotvigis, okręt dowodzenia na którym zaokrętowany był sztab Baltronu. W skład zespołu weszły także niemieckie niszczyciele min FGS Fulda i FGS Homburg oraz łotewski LVNS Jelgowa i estońska jednostka ENS Adiral Cowan. Okręty realizowały zadania przeciwminowe na wskazanych obszarach zgodnie z postawionymi zadaniami. Polskie trałowce niszczyły zagrody minowe, a po oczyszczeniu rejonu, realizowały ochronę rejonu przed siłami przeciwnika.
Ćwiczenie BALTOPS to wyjątkowa okazja szkoleniowa, która istotnie wzmacnia połączone zdolności reagowania, kluczowe dla zachowania swobody żeglugi i bezpieczeństwa w regionie Morza Bałtyckiego. Była to już 51. edycja ćwiczenia, które zainicjowane zostało w roku 1972. Polska Marynarka Wojenna uczestniczy w ćwiczeniu po raz 30-ty.
Oprócz Polski kraje uczestniczące to Belgia, Bułgaria, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Łotwa, Litwa, Holandia, Norwegia, Szwecja, Turcja, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. W ciągu dwóch tygodni państwa sprzymierzone i partnerskie wspólnie ćwiczyły na morzu, w powietrzu i na ziemi, jednocześnie poprawiając interoperacyjność zaangażowanych sił i dzieląc się wzajemnie doświadczeniami.
Źródło: 8. FOW

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













