Zamorskie naprawy jednostek grupy desantowej śmigłowcowca Kearsarge 

Naval Supply Systems Command Fleet Logistics Centre Sigonella zlecił naprawy amerykańskich jednostek europejskim stoczniom.
Utworzone w marcu 2005 roku Centrum Logistyczne Floty Naval Supply Systems Command (NAVSUP FLC) Sigonella znajduje się w Naval Air Station Sigonella (NASSIG) na Sycylii we Włoszech. Jest to siódme z ośmiu globalnie rozmieszczonych centrów logistycznych NAVSUP, które zapewniają pełen zakres logistycznego wsparcia operacji floty.
Geograficznie odpowiedzialne za obszary w Europie, Afryce i obszarach działania 6 Floty, NAVSUP FLC Sigonella dostarcza usługi kontraktowe, administracyjne i logistyczne jednostkom US Navy, innych amerykańskich rodzajów sił zbrojnych, sojusznikom z NATO i państwom sprzymierzonym z USA, poprzez swoje stałe bazy w Hiszpanii i we Włoszech, wysunięte bazy w Grecji, Dżibuti, Rumunii i w Polsce, oraz wydzielone elementy w Wielkiej Brytanii, Islandii i Norwegii, jak i elementy wsparcia NATO w Portugalii, Hiszpanii i we Włoszech.
NAVSUP FLCSI zakontraktował w ostatnim okresie naprawy i przeglądy trzech okrętów: śmigłowcowca desantowego USS Kearsarge (LHD-3) typu Wasp, desantowca dokującego USS Arlington (LPD-24) typu San Antonio i transportowca desantowego USS Gunston Hall (LSD-44) typu Whidbey Island.
USS Kearsarge przeszedł przegląd w Breście we Francji, USS Arlington został usprawniony odpowiednio w Rijece w Chorwacji a USS Gunston Hall w Kopenhadze w Danii. Prace stoczniowe były wspierane przez logistyków i specjalistów ds. kontraktowania NAVSUP FLCSI.
Wszystkie wymienione jednostki należą do Kearsarge Amphibious Ready Group (Kearsarge ARG) i są miejscem zaokrętowania ludzi i sprzętu 22. Marine Expeditionary Unit (MEU). Oprócz wspomnianej brygadowej grupy marines, Kearsarge ARG tworzą: 6. Dywizjon Okrętów Desantowych, 2. Zespół Medyczny Floty, 4. Zespół Medyczny Floty, 22. Taktyczny Dywizjon Kontroli Powietrznej, 22. Morski Dywizjon Śmigłowców Bojowych, 28. Morski Dywizjon Śmigłowców Bojowych, 2. Jednostka Szturmowa, 4. Jednostka Szturmowa, 2. Morska Grupa Brzegowa, oraz 2. Transportowa Jednostka Brzegowa.
Zgodnie z polityką amerykańskich sił zbrojnych, mniejsze prace remontowe na jednostkach dyslokowanych poza wodami amerykańskimi, są zlecane miejscowym stoczniom w państwach uznawanych za wiarygodnych sojuszników USA.
Podpis TDW

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











