Kolizja Tajwańskiego Kutra Rybackiego Sheng Feng 12 z Masowcem

Kuter rybacki Sheng Feng 12, pływający pod tajwańską banderą, odnotował w zeszły wtorek poważne uszkodzenia dziobu w wyniku kolizji z niezidentyfikowanym masowcem u wybrzeży Filipin, na północno-zachodnim krańcu Luzonu, w rejonie Candon, Ilocos Sur. Zdarzenie to miało miejsce około 80 mil morskich od wybrzeża, o godzinie 21:00 czasu lokalnego.
Kolizja, w której uczestniczył Sheng Feng 12, wydaje się być incydentem z udziałem masowca pod banderą Bangladeszu, zmierzającego do Indonezji. Pomimo dużych uszkodzeń na dziobie statku, załoga kutra rybackiego zdołała utrzymać statek na właściwym kursie i zapewnić jego pływalność.
Po otrzymaniu sygnału o niebezpieczeństwie, Filipińska Straż Przybrzeżna skierowała natychmiast na miejsce zdarzenia patrolowiec BRP Malapascua. Po dotarciu na miejsce, załoga filipińskiej jednostki PCG stwierdziła, że statek doznał znacznych uszkodzeń strukturalnych w części dziobowej. W ramach akcji ratunkowej, wykorzystano między innymi pompy, celem osuszenia pomieszczeń dziobowych.
Zaskakującym aspektem tego zdarzenia jest fakt, iż 18-metrowy kuter rybacki przeznaczony do połowu tuńczyka, mimo dużych uszkodzeń dziobu oraz znacznej części nadbudówki, miał zdolność do utrzymania się na wodzie. Tego typu wytrzymałość na tak poważne uszkodzenia jest typowa raczej dla okrętów wojennych, charakteryzujących się wysokim stopniem podziału wewnętrznego, a rzadko spotykana w przypadku tego typu jednostek.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kuter-patrolowy-us-navy-ratuje-zaloge-plonacej-lodzi-sluzacej-do-przemytu-narkotykow/
Rekomendacją PCG było skierowanie uszkodzonego kutra do najbliższego portu na Filipinach w celu przeprowadzenia niezbędnych napraw. Do godziny 10:00 w środę, Sheng Feng 12 znajdował się około 10 mil morskich od Ilocos Sur, co świadczy o pokonaniu dużego dystansu nocą, pomimo poważnych uszkodzeń.
To wydarzenie stanowi przykład wytrzymałości konstrukcyjnej kutrów rybackich oraz skuteczności działań ratunkowych prowadzonych przez służby morskie, które w sytuacjach kryzysowych są zdolne do efektywnej interwencji, nawet w trudnych warunkach morskich.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










