ZE PAK i Orsted mają umowę ramową dot. udziałów w spółkach projektowych offshore 

ZE PAK zawarł z Ørsted Wind Power (ORS) umowę ramową dotyczącą udziałów w siedmiu spółkach projektowych, które mają brać udział w postępowaniach lokalizacyjnych na morskie farmy wiatrowe w polskiej części Morza Bałtyckiego, podał ZE PAK.

„Na podstawie umowy ramowej oraz aneksu, spółka oraz ORS postanowiły w szczególności o dokonaniu serii podwyższeń kapitałów zakładowych w siedmiu spółach projektowych, w wyniku których nastąpi zmiana ilości udziałów, które będą przysługiwać stronom w tych spółkach, przy zachowaniu nadal wspólnej kontroli stron nad tymi spółkami projektowymi oraz wspólnego ich finansowania” – czytamy w komunikacie.

Zmiana wysokości kapitałów zakładowych nastąpi w spółkach: Orsted Polska OF SPV 1, Orsted Polska OF SPV 2, Orsted Polska OF SPV 3, Orsted Polska OF SPV 4, Orsted Polska OF SPV 5, Orsted Polska OF SPV 6 i Orsted Polska OF SPV 7, w których spółki posiadały do tej pory po 50 proc. udziałów. Zgodnie z umową ramową, w wyniku podwyższenia kapitałów zakładowych tych podmiotów, ZE PAK będzie posiadać 60 proc. udziałów w SPV 1 oraz SPV 6, natomiast ORS będzie posiadać 99 proc. udziałów SPV 2, SPV 3, SPV 4, SPV 5 oraz SPV 7.

„Zgodnie z umową ramową, w przypadku uzyskania przez którąkolwiek ze spółek ORS pozwolenia na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej dla projektów morskich farm wiatrowych w najbliższym postępowaniu rozstrzygającym, […] spółce będzie przysługiwać prawo do żądania ponownego podwyższenia kapitału zakładowego danej spółki ORS, w ramach którego wszystkie nowe udziały zostaną objęte przez spółkę. W wyniku podwyższenia kapitału zakładowego danej spółki ORS, spółka oraz ORS będą posiadać po 50% udziałów w danej spółce ORS. W przypadku niezgłoszenia przez spółkę żądania podwyższenia kapitału zakładowego, po uzyskaniu pozwolenia przez daną spółkę ORS, ORS będzie przysługiwać prawo do wykupienia wszystkich udziałów w danej spółce ORS posiadanych przez spółkę. W odniesieniu do spółek ZE PAK takie prawo żądania ponownego podwyższenia kapitału zakładowego nie zostało przewidziane” – czytamy dalej.

W marcu 2022 r. ZE PAK i Ørsted podpisały umowę w sprawie wspólnego wystąpienia o pozwolenia lokalizacyjne na budowę farm wiatrowych w polskiej części Morza Bałtyckiego.

Źródło: ISBnews

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.