ZMPSiŚ z wyróżnieniem Społecznej Odpowiedzialności Biznesu 2021

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA (ZMPSiŚ) otrzymał drugi rok z rzędu wyróżnienie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. W tej kategorii spośród 19 nominowanych spółka zajęła pierwsze miejsce w plebiscycie Przedsiębiorca Pomorza Zachodniego Roku 2021 organizowanym przez Północną Izbę Gospodarczą w Szczecinie zrzeszającą przedsiębiorców Pomorza Zachodniego. W imieniu ZMPSiŚ SA nagrodę odebrał Daniel Stachiewicz, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych.
Spółka otrzymała wyróżnienie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu za wkład w ochronę środowiska naturalnego, pomoc szpitalom walczącym z pandemią koronawirusa oraz za wspieranie szeregu inicjatyw społecznych realizowanych zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu.
Przypomnijmy, ZMPSiŚ SA spełniając rolę społecznej odpowiedzialności biznesu, w roku 2020 i 2021 zaangażował się w pomoc służbom medycznym w walce z koronawirusem. Przekazał wsparcie finansowe, dzięki czemu został zakupiony nowy sprzęt medyczny.
Ponadto w 2021 roku Spółka realizowała plan sponsoringowy obejmując wsparciem kluby sportowe, inicjatywy kulturalne oraz przedsięwzięcia podejmowane przez szkoły i lokalne społeczności. Kontynuowany był także program edukacyjny „Dni portu w szkole” popularyzujący wiedzę o gospodarce morskiej. Za działania w obszarze CSR, ZMPSiŚ SA został w 2021 r. wyróżniony również przez ekonomistów z Uniwersytetu Szczecińskiego tytułem „Równa firma”. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jako zarządca nieruchomości portowych należących do Skarbu Państwa ma bardzo duże znaczenie gospodarcze w regionie.
Jest liderem pod względem zrealizowanych i będących w toku inwestycji ukierunkowanych na modernizację infrastruktury portowej, co przyczynia się do ułatwienia działalności gospodarczej przedsiębiorstwom portowym operującym w portach. Jest dużym i stabilnym pracodawcą. Inicjuje szereg przedsięwzięć o charakterze gospodarczym, wspiera lokalny biznes oraz angażuje się w przedsięwzięcia o charakterze społecznym. Wartość obecnie realizowanego pakietu inwestycyjnego przekracza 1,5 mld złotych.
Źródło: ZMPSiŚ

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









