Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Equinor i Polenergia – finansowanie Bałtyk 2 i 3 zamknięte. Rusza budowa

Equinor – norweski koncern energetyczny o międzynarodowym zasięgu – oraz Polenergia, największa prywatna grupa energetyczna w Polsce, sfinalizowały proces pozyskiwania środków na realizację morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. To największa transakcja typu project finance w historii krajowej energetyki. Łączna wartość zobowiązań finansowych przekracza 6 miliardów euro.

Rekordowe finansowanie dla Equinori Polenergii

W przedsięwzięcie zaangażowanych zostało około 30 instytucji finansowych z Polski i zagranicy. Wśród nich znalazły się m.in. Bank Gospodarstwa Krajowego, Europejski Bank Inwestycyjny oraz Nordycki Bank Inwestycyjny. Elementy zabezpieczenia finansowego zapewniają Polska Agencja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE oraz niemiecka agencja Euler Hermes, oferująca ubezpieczenie kredytodawców.

Finansowanie zostało zorganizowane w sposób rozdzielny dla każdego z projektów – odrębnie dla Bałtyk 2 i Bałtyk 3 – a każdy z pakietów przekracza wartość 3 miliardów euro. W efekcie łączna suma zaangażowanego kapitału ustanowiła nowy rekord w zakresie inwestycji infrastrukturalnych opartych o odnawialne źródła energii na polskim rynku.

Rozpoczęcie budowy farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3

Zamknięcie procesu finansowania oznacza spełnienie warunków zawieszających niezbędnych do uruchomienia kredytów inwestycyjnych. Już 19 maja br. Equinor i Polenergia podjęły finalne decyzje inwestycyjne (FID) dla obu projektów, otwierając tym samym etap realizacji budowy morskich farm wiatrowych.

Zamknięcie finansowania potwierdza strategiczne znaczenie projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 dla transformacji energetycznej Polski. Teraz skupiamy się na bezpiecznej i terminowej realizacji inwestycji.

Michał Jerzy Kołodziejczyk, prezes Equinor Polska

Projekty Bałtyk 2 i Bałtyk 3, których łączna moc wyniesie 1440 MW, stanowią jeden z filarów polskiej transformacji energetycznej oraz największą prywatną inwestycję energetyczną w historii kraju. Zgodnie z harmonogramem, już w 2028 roku 100 nowoczesnych turbin wiatrowych – każda wyższa od Pałacu Kultury i Nauki – dostarczać będzie energię odnawialną do ponad dwóch milionów gospodarstw domowych.

Lokalizacja obu farm w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego tworzy nie tylko impuls dla poprawy bezpieczeństwa energetycznego państwa, ale również realną szansę na rozwój krajowego przemysłu i wzmocnienie pozycji polskich przedsiębiorstw w łańcuchach dostaw dla sektora offshore.

Źródło: Bałtyk 123/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/offshore/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • EDINAF – kierunek w stronę cyfryzacji europejskich okrętów wojennych

    EDINAF – kierunek w stronę cyfryzacji europejskich okrętów wojennych

    27 listopada w Ferrolu zakończono obrady projektu EDINAF – jednej z kluczowych inicjatyw Europejskiego Funduszu Obronnego poświęconych stworzeniu wspólnej architektury cyfrowej dla przyszłych europejskich okrętów wojennych. 

    Architektura przeznaczona dla nowej generacji europejskich okrętów

    Opracowywana architektura została zdefiniowana jako fundament dla jednostek, które powstaną w kolejnych latach, ponieważ projekt nie zakłada dostosowywania istniejących okrętów do nowego standardu.

    Trzyletnie prace, prowadzone pod przewodnictwem Navantii, podsumowano w ośrodku COEX Digital Twin, który stanowi centrum kompetencyjne w dziedzinie bliźniaków cyfrowych. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele głównych firm europejskiego przemysłu obronnego, Komisji Europejskiej oraz delegacje siedmiu marynarek wojennych.

    EDINAF łączy 31 partnerów z ośmiu państw, koncentrując się na pełnej zgodności systemów, odporności cyfrowej oraz integracji z przyszłą „naval combat cloud”.

    Cyfrowa współpraca jednostki załogowej z bezzałogową

    Jednym z kluczowych elementów spotkania była demonstracja techniczna z wykorzystaniem bezzałogowego pojazdu nawodnego Poniente. Ćwiczenie polegało na przeprowadzeniu operacji opartej o pełną integrację danych sensorycznych, systemów walki i rozwiązań logistycznych, które były przetwarzane w czasie rzeczywistym na pokładzie oraz w bazie lądowej.

    Symulacja zakładała wykonanie inspekcji podejrzanej jednostki w estuarium Ferrol z użyciem Poniente. Równolegle system został poddany cyberatakowi, co pozwoliło ocenić odporność cyfrowej architektury na zakłócenia oraz zdolność do przywracania ciągłości działania po wystąpieniu krytycznych błędów.

    Celem scenariusza było sprawdzenie, w jaki sposób EDINAF wspiera proces podejmowania decyzji, ogranicza ryzyko oraz optymalizuje wykorzystanie dostępnych sił w warunkach asymetrycznego środowiska operacyjnego.

    Odporność cyfrowa – fundament przyszłej floty europejskiej

    EDINAF należy do najbardziej złożonych projektów finansowanych przez Europejski Fundusz Obronny. W przedsięwzięciu uczestniczy 31 podmiotów z ośmiu państw: Hiszpanii, Belgii, Francji, Niemiec, Włoch, Niderlandów, Szwecji oraz Norwegii. Całość realizowana jest pod patronatem siedmiu europejskich resortów obrony. Projekt opiera się na trzech głównych filarach:

    • zdefiniowanie referencyjnej architektury cyfrowej,
    • opracowanie platformy umożliwiającej wdrażanie systemów zgodnie z przyjętym modelem,
    • zapewnienie interoperacyjności pomiędzy marynarkami państw NATO.

    Szczególny nacisk położono na zdolność do bezproblemowej współpracy systemów pochodzących od różnych producentów, odporność cyfrową na zagrożenia coraz bardziej złożone oraz integrację z tzw. „naval combat cloud”, która ma stać się kluczowym elementem przyszłej obrony kolektywnej.

    Znaczenie EDINAF dla przyszłych europejskich okrętów wojennych

    Podczas obrad określono kolejne kroki, które doprowadzą do pełnego wdrożenia opracowanej architektury. Rozwiązania wypracowane w ramach projektu mają w przyszłości stanowić podstawę cyfrową dla fregat, korwet, okrętów podwodnych oraz jednostek pomocniczych budowanych na potrzeby europejskich flot.

    Jednolita platforma cyfrowa ma skrócić czas projektowania, zmniejszyć koszty i zwiększyć konkurencyjność europejskiego przemysłu, jednocześnie wzmacniając suwerenność technologiczną Europy w kluczowej domenie morskiej.

    Zgromadzenie zakończono prezentacją mapy drogowej określającej działania przewidziane na rok 2026.

    Źródło: Navantia