Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Equinor – norweski koncern energetyczny o międzynarodowym zasięgu – oraz Polenergia, największa prywatna grupa energetyczna w Polsce, sfinalizowały proces pozyskiwania środków na realizację morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. To największa transakcja typu project finance w historii krajowej energetyki. Łączna wartość zobowiązań finansowych przekracza 6 miliardów euro.
W artykule
W przedsięwzięcie zaangażowanych zostało około 30 instytucji finansowych z Polski i zagranicy. Wśród nich znalazły się m.in. Bank Gospodarstwa Krajowego, Europejski Bank Inwestycyjny oraz Nordycki Bank Inwestycyjny. Elementy zabezpieczenia finansowego zapewniają Polska Agencja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE oraz niemiecka agencja Euler Hermes, oferująca ubezpieczenie kredytodawców.
Finansowanie zostało zorganizowane w sposób rozdzielny dla każdego z projektów – odrębnie dla Bałtyk 2 i Bałtyk 3 – a każdy z pakietów przekracza wartość 3 miliardów euro. W efekcie łączna suma zaangażowanego kapitału ustanowiła nowy rekord w zakresie inwestycji infrastrukturalnych opartych o odnawialne źródła energii na polskim rynku.
Zamknięcie procesu finansowania oznacza spełnienie warunków zawieszających niezbędnych do uruchomienia kredytów inwestycyjnych. Już 19 maja br. Equinor i Polenergia podjęły finalne decyzje inwestycyjne (FID) dla obu projektów, otwierając tym samym etap realizacji budowy morskich farm wiatrowych.
Zamknięcie finansowania potwierdza strategiczne znaczenie projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 dla transformacji energetycznej Polski. Teraz skupiamy się na bezpiecznej i terminowej realizacji inwestycji.
Michał Jerzy Kołodziejczyk, prezes Equinor Polska
Projekty Bałtyk 2 i Bałtyk 3, których łączna moc wyniesie 1440 MW, stanowią jeden z filarów polskiej transformacji energetycznej oraz największą prywatną inwestycję energetyczną w historii kraju. Zgodnie z harmonogramem, już w 2028 roku 100 nowoczesnych turbin wiatrowych – każda wyższa od Pałacu Kultury i Nauki – dostarczać będzie energię odnawialną do ponad dwóch milionów gospodarstw domowych.
Lokalizacja obu farm w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego tworzy nie tylko impuls dla poprawy bezpieczeństwa energetycznego państwa, ale również realną szansę na rozwój krajowego przemysłu i wzmocnienie pozycji polskich przedsiębiorstw w łańcuchach dostaw dla sektora offshore.
Źródło: Bałtyk 123/MD


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.