Próby morskie nowego oceanicznego USV DriX O-16
![Próby morskie nowego oceanicznego USV DriX O-16 / Portal Stoczniowy](https://portalstoczniowy.pl/wp-content/uploads/2024/06/img9568xsokrety-us-navy.jpg)
W maju, firma Exail przeprowadziła pierwsze próby morskie nowego transoceanicznego bezzałogowego pojazdu nawodnego DriX O-16, demonstrując jego możliwości klientom i partnerom z branży hydrograficznej oraz marynarek wojennych.
DriX O-16 został po raz pierwszy zaprezentowany w marcu tego roku na targach Oceanology International w Londynie. Oficjalne próby morskie rozpoczęły się w macierzystym porcie La Ciotat na południu Francji w środę 29 maja. Po przejściu serii prób morskich, DriX O-16 został zademonstrowany w operacyjnych warunkach wybranym partnerom i klientom 5 czerwca.
Nowy pojazd DriX O-16, dwukrotnie dłuższy i pięciokrotnie większy pod względem wyporności niż jego poprzednik DriX H-8, jest przeznaczony do prowadzenia długoterminowych misji trwających do 30 dni. Pojazd posiada autonomię 3 500 mil morskich i jest w stanie przenosić różne typy aparatury badawczej, w tym echosondy wielowiązkowe (MBES), profilery dna (SBP) oraz akustyczne systemy pozycjonowania i komunikacji podwodnej (USBL). Innowacja w stosunku do starszego i mniejszego modelu jest możliwość przenoszenia, wodowania i dokowania zdalnie sterowanych pojazdów holowanych (ROTV), inspekcyjnych pojazdów zdalnie sterowanych (ROV) oraz autonomicznych pojazdów podwodnych (AUV).
![Próby morskie nowego oceanicznego USV DriX O-16 Próby morskie nowego oceanicznego USV DriX O-16 / Portal Stoczniowy](https://portalstoczniowy.pl/wp-content/uploads/2024/06/DRIX_0-16-USV.jpgokrety-us-navy.jpg)
DriX O-16 jest idealny do badań naukowych i hydrograficznych na pełnej głębokości oceanu, badań geofizycznych oraz inspekcji infrastruktury podwodnej, wymagających rozmieszczenia wielu robotów. Pojazdy te mogą prowadzić zarówno zdalnie sterowane, jak i autonomiczne operacje, gdzie misje są realizowane samodzielnie pod nadzorem pilota w zasięgu wzroku lub poza nim (Over The Horizon).
Pojazdy DriX USV wykorzystują wielokanałowy redundantny system komunikacji, który obejmuje technologie 4G, radio szerokopasmowe MBR, radio sieciowe Silvus, WiFi oraz satelitę Starlink. W trybie Over The Horizon system ten automatycznie wybiera najlepszy tryb komunikacji, inteligentnie zarządzając przepustowością w celu ustalenia najważniejszych danych krytycznych.
Specyfikacje DriX O-16
- Długość: 15,75 m
- Wyporność: 10,5 t
- Wytrzymałość: do 30 dni
- Prędkość: do 16 węzłów
- Pojemność paliwa: 2 300 l (podwójny napęd hybrydowy)
- Zasięg: 3 500 mil morskich
- Łączność: WiFi, 4G, komunikacja satelitarna, radio UHF
- Podnoszone, wodowane i dokowane pojazdy: ROTV, ROV klasy inspekcyjnej, AUV do 1 000 m
- Utrzymywanie stacji: pozycjonowanie dynamiczne
- Zasięg MBES: pełna głębokość oceanu w zależności od zastosowanego modelu echosondy
- Transport: 2 kontenery 40′ High Cube
- Konfigurowalna sekcja rufowa dla dodatkowej integracji ładunku
Dzięki zaawansowanej technologii i możliwościom, DriX O-16 stanowi istotny krok naprzód w dziedzinie bezzałogowych pojazdów nawodnych, oferując szerokie zastosowanie w badaniach oceanicznych i hydrograficznych.
Autor: Mariusz Dasiewicz
![Próby morskie nowego oceanicznego USV DriX O-16 https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/](https://portalstoczniowy.pl/wp-content/uploads/2020/10/marynarka_i_bezpieczenstwo.png)
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.