Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Próby morskie nowego oceanicznego USV DriX O-16

W maju, firma Exail przeprowadziła pierwsze próby morskie nowego transoceanicznego bezzałogowego pojazdu nawodnego DriX O-16, demonstrując jego możliwości klientom i partnerom z branży hydrograficznej oraz marynarek wojennych.

DriX O-16 został po raz pierwszy zaprezentowany w marcu tego roku na targach Oceanology International w Londynie. Oficjalne próby morskie rozpoczęły się w macierzystym porcie La Ciotat na południu Francji w środę 29 maja. Po przejściu serii prób morskich, DriX O-16 został zademonstrowany w operacyjnych warunkach wybranym partnerom i klientom 5 czerwca.

Nowy pojazd DriX O-16, dwukrotnie dłuższy i pięciokrotnie większy pod względem wyporności niż jego poprzednik DriX H-8, jest przeznaczony do prowadzenia długoterminowych misji trwających do 30 dni. Pojazd posiada autonomię 3 500 mil morskich i jest w stanie przenosić różne typy aparatury badawczej, w tym echosondy wielowiązkowe (MBES), profilery dna (SBP) oraz akustyczne systemy pozycjonowania i komunikacji podwodnej (USBL). Innowacja w stosunku do starszego i mniejszego modelu jest możliwość przenoszenia, wodowania i dokowania zdalnie sterowanych pojazdów holowanych (ROTV), inspekcyjnych pojazdów zdalnie sterowanych (ROV) oraz autonomicznych pojazdów podwodnych (AUV).

DriX O-16 jest idealny do badań naukowych i hydrograficznych na pełnej głębokości oceanu, badań geofizycznych oraz inspekcji infrastruktury podwodnej, wymagających rozmieszczenia wielu robotów. Pojazdy te mogą prowadzić zarówno zdalnie sterowane, jak i autonomiczne operacje, gdzie misje są realizowane samodzielnie pod nadzorem pilota w zasięgu wzroku lub poza nim (Over The Horizon).

Pojazdy DriX USV wykorzystują wielokanałowy redundantny system komunikacji, który obejmuje technologie 4G, radio szerokopasmowe MBR, radio sieciowe Silvus, WiFi oraz satelitę Starlink. W trybie Over The Horizon system ten automatycznie wybiera najlepszy tryb komunikacji, inteligentnie zarządzając przepustowością w celu ustalenia najważniejszych danych krytycznych.

Specyfikacje DriX O-16

  • Długość: 15,75 m
  • Wyporność: 10,5 t
  • Wytrzymałość: do 30 dni
  • Prędkość: do 16 węzłów
  • Pojemność paliwa: 2 300 l (podwójny napęd hybrydowy)
  • Zasięg: 3 500 mil morskich
  • Łączność: WiFi, 4G, komunikacja satelitarna, radio UHF
  • Podnoszone, wodowane i dokowane pojazdy: ROTV, ROV klasy inspekcyjnej, AUV do 1 000 m
  • Utrzymywanie stacji: pozycjonowanie dynamiczne
  • Zasięg MBES: pełna głębokość oceanu w zależności od zastosowanego modelu echosondy
  • Transport: 2 kontenery 40′ High Cube
  • Konfigurowalna sekcja rufowa dla dodatkowej integracji ładunku

Dzięki zaawansowanej technologii i możliwościom, DriX O-16 stanowi istotny krok naprzód w dziedzinie bezzałogowych pojazdów nawodnych, oferując szerokie zastosowanie w badaniach oceanicznych i hydrograficznych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Ćwiczenia NATO „Falcon Strike” zespołu okrętów HMS Prince of Wales

    Ćwiczenia NATO „Falcon Strike” zespołu okrętów HMS Prince of Wales

    Brytyjska grupa lotniskowcowa HMS Prince of Wales osiągnęła pełną gotowość operacyjną po intensywnych działaniach szkoleniowych na Morzu Śródziemnym. Podczas ćwiczenia NATO Falcon Strike zwiększono liczbę myśliwców F-35B na pokładzie brytyjskiego lotniskowca, co pozwoliło na wykonanie wówczas blisko 50 lotów bojowych.

    Jak podaje portal USNI News, osiągnięcie pełnej gotowości nastąpiło po ponad półtorarocznym okresie, odkąd lotniskowiec HMS Prince of Wales (R09) przejął rolę okrętu flagowego brytyjskiej grupy lotniskowcowej.

    HMS Prince of Wales i zwiększony komponent F-35B

    W komunikacie podkreślono, że grupa lotniskowcowa jest obecnie w pełni przygotowana do realizacji zadań po dwutygodniowym szkoleniu na Morzu Śródziemnym. Na pokład zaokrętowano 24 myśliwce F-35B Lightning II, co stanowi największą liczbę tych maszyn na jednostce typu Queen Elizabeth.

    Czytaj więcej: Grupa uderzeniowa HMS Prince of Wales na Morzu Czerwonym

    Załogi ze skrzydeł lotniczych RAF-u No. 617 Squadron „Dambusters” oraz Naval Air Squadron 809 „Immortals” wykonywały loty dzienne oraz nocne, obejmując m.in. misje uderzeniowe, zadania związane ze zwalczaniem obrony przeciwlotniczej przeciwnika oraz osłonę zgrupowania okrętów.

    Falcon Strike 2025

    Falcon Strike 2025 odbywał się w dniach 3–14 listopada. W szkoleniu uczestniczyły również samoloty z Włoch, Grecji, Francji oraz Stanów Zjednoczonych. Dla brytyjskiej grupy było to finalne potwierdzenie zdolności operacyjnych po ośmiomiesięcznym rozmieszczeniu, które objęło działania na akwenach zachodniej części Indo-Pacyfiku, a następnie powrót na Morze Śródziemne.

    Skład grupy lotniskowcowej

    W ramach Operacji Highmast HMS Prince of Wales wspierają niszczyciel HMS Dauntless (D33), fregata HMS Richmond (F239), norweska fregata HNoMS Roald Amundsen (F311) oraz włoska ITS Luigi Rizzo (F595). Trzy pierwsze jednostki towarzyszą lotniskowcowi od początku tegorocznego rozmieszczenia. Z kolei włoska fregata dołączyła do zespołu podczas działań prowadzonych na Morzu Śródziemnym.

    W trakcie ćwiczenia część okrętów czasowo oddelegowano do działań z okrętami sojuszniczymi, m.in. włoską fregatą ITS Carlo Bergamini (F590) oraz turecką TCG Heybeliada (F511).

    Neptune Strike 25-4 i wspólne działania lotnicze

    Po zakończeniu Falcon Strike, brytyjska grupa lotniskowcowa została skierowana do udziału w kolejnym epizodzie ćwiczeń NATO – Neptune Strike 25-4. W działaniach będzie współpracować z grupą lotniskowcową włoskiej marynarki, której trzon stanowi lotniskowiec ITS Cavour (CVH550).

    W komunikacie włoskiej Marina Militare podkreślono, że ćwiczenie ma zacieśnić współdziałanie i podnieść gotowość sojuszniczych grup lotniskowcowych w basenie Morza Śródziemnego.

    Czytaj też: Lotniskowiec USS Harry S. Truman wraca do macierzystej bazy

    W Neptune Strike uczestniczyć będą także bombowce strategiczne B-52 Stratofortress z Bomber Task Force Europe 26-1 oraz bezzałogowce NATO RQ-4D Phoenix z komponentu NISRF. Po raz pierwszy w historii tego cyklu ćwiczeń włączono bezzałogowe systemy rozpoznawcze NISRF.

    Załogi lotniskowców będą realizować uderzenia na poligonach w Bułgarii, Polsce oraz Rumunii, z wykorzystaniem szerokiego spektrum wsparcia powietrznego i naziemnego.

    Znaczenie ćwiczeń NATO

    Neptune Strike ma na celu prezentację zdolności sojuszniczych do szybkiej integracji sił morskich i lotniczych, utrzymania przewagi w domenie morskiej oraz ochrony kluczowych szlaków żeglugowych. NATO podkreśla, że ćwiczenie ma charakter obronny i jest zgodne z prawem międzynarodowym.

    Analizując założenia ćwiczenia, można zauważyć, że NATO przygotowuje się do prowadzenia operacji połączonych na dużym dystansie. Zespoły nie zbliżają się do rejonu działań, lecz uruchamiają swoje zasoby kilka tysięcy kilometrów od właściwego obszaru operacyjnego i przerzucają siły drogą powietrzną. W takim ujęciu szkolenie obejmuje pełny cykl misji bojowej: długotrwały lot, tankowanie w powietrzu, wykonanie zadania i powrót na pokład lotniskowca. W ugrupowaniu prowadzącym kierunek natarcia występują bezzałogowce, natomiast zasadnicze uderzenie realizują samoloty załogowe.

    Autor: Adam Woźnicki