Francuska fregata udaremnia przemyt kokainy u wybrzeży Afryki

W skoordynowanej operacji przeciwko przemytowi kokainy, francuska fregata Ventôse wraz ze wsparciem lotniczym zabezpieczyła 2,4 tony tej nielegalnej substancji. Działania te były efektem międzynarodowej współpracy służb z różnych krajów, której celem jest zahamowanie rosnącego przemytu narkotyków z Brazylii do Europy przez Afrykę Zachodnią.
21 września o świcie, korzystając ze wsparcia samolotu nadzoru morskiego Falcon 50 stacjonującego w Dakarze w Senegalu, francuska fregata Ventôse z pomocą swojego pokładowego śmigłowca Dauphin przeprowadziła operację przeciwko kutrowi rybackiemu pływającego bez bandery. W rezultacie tej zdecydowanej interwencji zabezpieczono 2 435 kg kokainy. Działania takie, jak podkreśla francuska prefektura morska na Atlantyku, są kluczowe w walce z przemytniczymi sieciami i pomagają ograniczyć nielegalny handel narkotykami.
20-metrowy kuter rybacki opuścił wybrzeże Brazylii w połowie września, kierując się w stronę wybrzeża Afryki Zachodniej. Wybór trasy wskazywał Europę jako prawdopodobny cel docelowy, ze względu na wysokie ceny kokainy na starym kontynencie. Co więcej, trasa między Brazylią a Afryką Zachodnią staje się coraz bardziej popularna dla przemytników.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/uroczyste-przekazanie-trzeciego-okretu-patrolowego-raimondo-montecuccoli-w-stoczni-fincantieri/
Francuska Marine Nationale, dzięki stałej obecności swoich okrętów wojennych w Zatoce Gwinejskiej, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu bezpieczeństwa w regionie, nękany przez piractwo i przestępczość morską. Ten stały nadzór, wspierany przez lotnictwo morskie, jest zgodny z polityką UE promującą „skoordynowaną obecność morska”.
Zaostrzenie kontroli w dużych portach europejskich, takich jak Antwerpia czy Rotterdam, skłania przemytników do szukania alternatywnych dróg. Według danych z Globalnej Inicjatywy Przeciwko Międzynarodowej Przestępczości Zorganizowanej, ilość kokainy przewożonej na pokładach statków w kontenerach z Brazylii do Afryki Zachodniej gwałtownie wzrosła od 2014 roku.
Akcentując znaczenie tego problemu, niezbędna jest dalsza międzynarodowa współpraca, by stawić czoła nielegalnemu przemytowi narkotyków, mając na uwadze jego destrukcyjny wpływ na gospodarkę oraz stabilność społeczną.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













