Francuska fregata udaremnia przemyt kokainy u wybrzeży Afryki

W skoordynowanej operacji przeciwko przemytowi kokainy, francuska fregata Ventôse wraz ze wsparciem lotniczym zabezpieczyła 2,4 tony tej nielegalnej substancji. Działania te były efektem międzynarodowej współpracy służb z różnych krajów, której celem jest zahamowanie rosnącego przemytu narkotyków z Brazylii do Europy przez Afrykę Zachodnią.
21 września o świcie, korzystając ze wsparcia samolotu nadzoru morskiego Falcon 50 stacjonującego w Dakarze w Senegalu, francuska fregata Ventôse z pomocą swojego pokładowego śmigłowca Dauphin przeprowadziła operację przeciwko kutrowi rybackiemu pływającego bez bandery. W rezultacie tej zdecydowanej interwencji zabezpieczono 2 435 kg kokainy. Działania takie, jak podkreśla francuska prefektura morska na Atlantyku, są kluczowe w walce z przemytniczymi sieciami i pomagają ograniczyć nielegalny handel narkotykami.
20-metrowy kuter rybacki opuścił wybrzeże Brazylii w połowie września, kierując się w stronę wybrzeża Afryki Zachodniej. Wybór trasy wskazywał Europę jako prawdopodobny cel docelowy, ze względu na wysokie ceny kokainy na starym kontynencie. Co więcej, trasa między Brazylią a Afryką Zachodnią staje się coraz bardziej popularna dla przemytników.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/uroczyste-przekazanie-trzeciego-okretu-patrolowego-raimondo-montecuccoli-w-stoczni-fincantieri/
Francuska Marine Nationale, dzięki stałej obecności swoich okrętów wojennych w Zatoce Gwinejskiej, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu bezpieczeństwa w regionie, nękany przez piractwo i przestępczość morską. Ten stały nadzór, wspierany przez lotnictwo morskie, jest zgodny z polityką UE promującą „skoordynowaną obecność morska”.
Zaostrzenie kontroli w dużych portach europejskich, takich jak Antwerpia czy Rotterdam, skłania przemytników do szukania alternatywnych dróg. Według danych z Globalnej Inicjatywy Przeciwko Międzynarodowej Przestępczości Zorganizowanej, ilość kokainy przewożonej na pokładach statków w kontenerach z Brazylii do Afryki Zachodniej gwałtownie wzrosła od 2014 roku.
Akcentując znaczenie tego problemu, niezbędna jest dalsza międzynarodowa współpraca, by stawić czoła nielegalnemu przemytowi narkotyków, mając na uwadze jego destrukcyjny wpływ na gospodarkę oraz stabilność społeczną.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











