Gaz-System jest gotowy przyspieszyć prace nad terminalem LNG w Gdańsku
Opublikowane:
6 maja, 2022
Fot. FSRU Kłajpeda/Klaipedos Nafta
Operator gazociągów przesyłowych Gaz-System jest gotowy przyspieszyć prace nad projektem pływającego terminala LNG w Gdańsku, o ile zapadną strategiczne decyzje i spełnione zostaną pewne warunki – poinformował w czwartek prezes spółki Tomasz Stępień.
W Jauniunai na Litwie, podczas oficjalnego otwarcia interkonektora GIPL, preses Tomasz Stępień poinformował dziennikarzy o przedstawieniu rządowi przez Gaz-System planu przyspieszenia projektu, z końca roku 2027 na rok 2025.
Prawdopodobnie istnieje możliwość przyspieszenia tego bardziej, ale wymaga to spełnienia szeregu warunków.
Tomasz Stępień, prezes Gaz-System
Jak zaznaczył Stępień, w tej chwili operator prowadzi z rządem rozmowy na temat wariantu ewentualnego przyspieszenia projektu.
Wymagane byłyby jakieś regulacje, które mogłyby wesprzeć proces inwestycyjny i go przyspieszyć. Wskazaliśmy te miejsca, które w naszej ocenie, zgodnie z regulacjami unijnymi możemy przyspieszyć, i jeżeli będzie odpowiednia strategiczna, kierunkowa decyzja, a nasze warunki – spełnione, to będziemy przyspieszać.
Tomasz Stępień, prezes Gaz-System
Podkreślił, że polski operator jest gotowy wybudować w Polsce jeszcze większe zdolności przyjmowania LNG, ale zależy to od decyzji politycznych i zainteresowania ze strony regionu.
Nasze projekty tworzyliśmy z myślą o Polsce i dla ewentualnego eksportu nadwyżek. Możemy wybudować więcej, ale jeżeli będzie zainteresowanie.
Tomasz Stępień, prezes Gaz-System
Jeżeli na poziomie politycznym, a potem i spółek będzie wyraźna potrzeba większych przepustowości, to jesteśmy w stanie zapewnić więcej. Np. ustawiając dwa terminale FSRU. Można też myśleć o większej rozbudowie terminala w Świnoujściu.
Tomasz Stępień, prezes Gaz-System
Prezes Gaz-Systemu powiedział, że dla FSRU w Gdańsku operator planuje ponad 50 tzw. slotów czyli zawinięć metanowców rocznie. Ostateczna przepustowość terminala będzie zależała od tego, jak duże to będą transporty – czy standardowe 90 mln m sześc. gazu po regazyfikacji, czy może 110 mln. Jeżeli transporty będą większe, to i przepustowość będzie większa – wyjaśnił Stępień.
Gaz-System obecnie prowadzi tzw. procedurę Open Season dla projektu terminala FSRU o rocznej przepustowości na poziomie 6,1 mld m sześc. gazu rocznie, który miałby być udostępniony z początkiem 2028 r. Zgodnie z informacjami operatora, pierwsza faza Open Season potwierdziła zainteresowanie uczestników rynku mocami regazyfikacyjnymi projektowanego terminala. Odpowiedź rynku została oceniona przez Gaz-System pozytywnie, dlatego operator gazowy przejdzie do kolejnych kroków inwestycji.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.