Gaz-System jest gotowy przyspieszyć prace nad terminalem LNG w Gdańsku

Operator gazociągów przesyłowych Gaz-System jest gotowy przyspieszyć prace nad projektem pływającego terminala LNG w Gdańsku, o ile zapadną strategiczne decyzje i spełnione zostaną pewne warunki – poinformował w czwartek prezes spółki Tomasz Stępień.
W Jauniunai na Litwie, podczas oficjalnego otwarcia interkonektora GIPL, preses Tomasz Stępień poinformował dziennikarzy o przedstawieniu rządowi przez Gaz-System planu przyspieszenia projektu, z końca roku 2027 na rok 2025.
Prawdopodobnie istnieje możliwość przyspieszenia tego bardziej, ale wymaga to spełnienia szeregu warunków.
Tomasz Stępień, prezes Gaz-System
Jak zaznaczył Stępień, w tej chwili operator prowadzi z rządem rozmowy na temat wariantu ewentualnego przyspieszenia projektu.
Wymagane byłyby jakieś regulacje, które mogłyby wesprzeć proces inwestycyjny i go przyspieszyć. Wskazaliśmy te miejsca, które w naszej ocenie, zgodnie z regulacjami unijnymi możemy przyspieszyć, i jeżeli będzie odpowiednia strategiczna, kierunkowa decyzja, a nasze warunki – spełnione, to będziemy przyspieszać.
Tomasz Stępień, prezes Gaz-System
Podkreślił, że polski operator jest gotowy wybudować w Polsce jeszcze większe zdolności przyjmowania LNG, ale zależy to od decyzji politycznych i zainteresowania ze strony regionu.
Nasze projekty tworzyliśmy z myślą o Polsce i dla ewentualnego eksportu nadwyżek. Możemy wybudować więcej, ale jeżeli będzie zainteresowanie.
Tomasz Stępień, prezes Gaz-System
Jeżeli na poziomie politycznym, a potem i spółek będzie wyraźna potrzeba większych przepustowości, to jesteśmy w stanie zapewnić więcej. Np. ustawiając dwa terminale FSRU. Można też myśleć o większej rozbudowie terminala w Świnoujściu.
Tomasz Stępień, prezes Gaz-System
Prezes Gaz-Systemu powiedział, że dla FSRU w Gdańsku operator planuje ponad 50 tzw. slotów czyli zawinięć metanowców rocznie. Ostateczna przepustowość terminala będzie zależała od tego, jak duże to będą transporty – czy standardowe 90 mln m sześc. gazu po regazyfikacji, czy może 110 mln. Jeżeli transporty będą większe, to i przepustowość będzie większa – wyjaśnił Stępień.
Gaz-System obecnie prowadzi tzw. procedurę Open Season dla projektu terminala FSRU o rocznej przepustowości na poziomie 6,1 mld m sześc. gazu rocznie, który miałby być udostępniony z początkiem 2028 r. Zgodnie z informacjami operatora, pierwsza faza Open Season potwierdziła zainteresowanie uczestników rynku mocami regazyfikacyjnymi projektowanego terminala. Odpowiedź rynku została oceniona przez Gaz-System pozytywnie, dlatego operator gazowy przejdzie do kolejnych kroków inwestycji.
Źródło: PAP

-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









