Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

GAZ-SYSTEM umacnia zabezpieczenie kluczowego dla Polski Terminalu LNG w Świnoujściu w obliczu rosnących globalnych wyzwań w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego. Dzięki ścisłej współpracy z Morskim Oddziałem Straży Granicznej oraz Policją, spółka zapewnia ochronę przestrzeni powietrznej oraz infrastruktury, podkreślając znaczenie terminalu dla suwerenności energetycznej kraju.
W artykule
GAZ-SYSTEM angażuje się w zabezpieczenie Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Korzystając z wsparcia Morskiego Oddziału Straży Granicznej, spółka współpracuje z Policją w zakresie kontroli przestrzeni powietrznej nad obiektem. W celu zapewnienia kompleksowej ochrony, chroni przestrzeń powietrzną przed nieautoryzowanym wtargnięciem Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP).
Terminal LNG w Świnoujściu jest fundamentalnym elementem infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo energetyczne Polski. Aktualne wydarzenia na scenie międzynarodowej, w tym ataki hybrydowe skierowane na infrastrukturę energetyczną Ukrainy, podkreślają krytyczne znaczenie odpowiednich środków odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
Podczas konferencji prasowej 18 września, przedstawiciele GAZ-SYSTEM oraz służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo kraju wspólnie przedstawili istniejące i planowane strategie zabezpieczeń. Na konferencji pojawiły się również osoby z politycznej sceny Polski, co podkreśla wagę tematu dla najwyższych organów władzy.
Działalność GAZ-SYSTEM jest kluczowa dla naszej gospodarki i codziennego życia obywateli. Niezbędna jest ścisła współpraca tej spółki z służbami pierwszego reagowania w celu wypracowania najefektywniejszych strategii współdziałania. Takie zacieśnienie współpracy jeszcze bardziej zabezpieczy nasze strategiczne obiekty, takie jak tłocznie czy węzły gazu.
Marek Gróbarczyk, Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Gospodarki Wodą oraz inwestycji w Gospodarce Morskiej i Wodnej
GAZ-SYSTEM stale inwestuje w bezpieczeństwo infrastruktury, finansując nowe projekty, organizując szkolenia i rozwijając wieloaspektową współpracę z służbami państwowymi.
Jednym z istotnych elementów tej współpracy jest zorganizowanie odpowiednich warunków dla funkcjonariuszy działających na terenie terminalu. Na chwilę obecną GAZ-SYSTEM zapewnił tymczasowe pomieszczenia w części morskiej Terminalu LNG i ma w planach utworzenie dedykowanej bazy dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Świnoujściu.
Terminal w Świnoujściu odpowiada za 30% rocznych dostaw gazu i jest kluczem do naszej energetycznej suwerenności. Z funkcjonariuszami Straży Granicznej na miejscu, poziom bezpieczeństwa rośnie. Dziękuję Straży Granicznej i Policji za współpracę. Wkrótce uruchomimy trzeci zbiornik, zwiększając nasze możliwości. Rozbudowa terminalu potęguje nasze bezpieczeństwo energetyczne.
Marcin Chludziński, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM
GAZ-SYSTEM, we współdziałaniu z służbami państwowymi, dąży do zapewnienia kompleksowej ochrony kluczowych obiektów infrastruktury energetycznej. Ta skoordynowana współpraca jest strategiczna dla przyszłości energetycznej Polski w obliczu rosnących zagrożeń międzynarodowych.
W kontekście obecnych wyzwań związanych z bezpieczeństwem narodowym, kluczowe jest zaangażowanie Straży Granicznej w ochronę infrastruktury krytycznej, jak terminal w Świnoujściu. Działania Morskiego Oddziału Straży Granicznej są tutaj nieocenione. Nowe tymczasowe pomieszczenia dla załóg jednostek pływających z pewnością ulepszą warunki służby i wsparcie w realizacji naszych zadań.
kadm. SG Andrzej Prokopski, Komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej
Obecnie GAZ-SYSTEM, w celu zapewnienia kompleksowej ochrony obiektów infrastruktury energetycznej, chroni przestrzeń powietrzną nad i wokół Terminalu LNG przed nieautoryzowanym wtargnięciem Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) dzięki współpracy z kompetentnymi służbami państwowymi.
GAZ-SYSTEM, jako jedna z kluczowych spółek Skarbu Państwa, desygnuje swoje działania na zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Efektywna współpraca z służbami państwowymi umożliwia zabezpieczenie kluczowych obiektów energetycznych oraz gwarantuje ciągłość dostaw gazu ziemnego dla Polski.
Autor: Mariusz Dasiewicz/GAZ-SYSTEM


Ważnym elementem programu pozyskania okrętów podwodnych pozostaje jasne określenie zasad kontroli nad wrażliwymi komponentami – zarówno tymi, które mają być w pełni zlokalizowane w kraju, jak i tych objętych ograniczeniami eksportowymi.
W artykule
To umożliwi zbudowanie bezpiecznego i autonomicznego systemu utrzymania nowych jednostek. Hanwha Ocean złożyła ofertę pozwalającą osiągnąć ten cel: utrzymywanie MRO na polskiej ziemi, brak zależności od zewnętrznych podmiotów i terminy remontów zgodnie z potrzebą MW, a przede wszystkim – suwerenną kontrolę nad gotowością bojową jednostek podwodnych.
Czytaj więcej: Propozycja Hanwha Ocean w ramach programu Orka
Wybór koreańskiego pakietu to inwestycja w polską niezależność technologiczną i przemysłową. Zapisy kontraktowe w programie ORKA muszą zabezpieczyć Polsce kontrolę i stały dostęp do technologii. Dla osiągnięcia rzeczywistej niezależności najważniejsze jest, by baza do obsługi i serwisu (MRO) była zlokalizowana w Polsce i pod kontrolą Sił Zbrojnych RP.
Pełna lokalizacja zdolności MRO w Polsce oraz utrzymanie bazy serwisowej pod bezpośrednim nadzorem Sił Zbrojnych to kluczowe warunki, które muszą znaleźć odzwierciedlenie w kontrakcie – bez nich suwerenność eksploatacyjna nowych okrętów byłaby jedynie pozorna.
Seong-Woo Park, wiceprezes Hanwha Ocean odpowiedzialny za program Orka
Kluczowym elementem koreańskiej propozycji w programie Orka jest transfer technologii. Oferta Hanwha Ocean obejmuje przekazanie wiedzy niezbędnej do eksploatacji, napraw, remontów i rozwoju krajowych zdolności projektowych i przemysłowych. Dzięki temu Polska zyskuje realną szansę budowy własnych kompetencji w zakresie konstrukcji i utrzymania okrętów podwodnych, co jest bezpośrednim krokiem w stronę niezależności technologicznej.
Konieczne są twarde gwarancje transferu know-how, obejmujące licencje, dokumentację źródłową, szkolenia i precyzyjnie określone harmonogramy wsparcia, aby zapewnić realne przejęcie kompetencji przez polskie podmioty.
Seong-Woo Park
Koreańska propozycja to pakiet kompleksowy: nowoczesne jednostki (KSS-III Batch 2) plus pełne wsparcie serwisowe, logistyczne i szkoleniowe oraz propozycje finansowania wspieranego przez rząd Korei. To podejście obniża całkowity koszt posiadania (TCO) i ryzyko operacyjne dla Polski i w praktyce gwarantuje ciągłość eksploatacji i natychmiastowe wsparcie serwisowe. Koreańskie zakłady mają doświadczenie w seryjnej produkcji okrętów i w szybkim wdrażaniu programów – to przewaga przy realizacji kalendarzy wymaganych przez MON. Dodatkowo możliwość przekazania do użycia starszej, ale wciąż sprawnej jednostki z koreańskiej floty jako rozwiązania przejściowego pozwala skrócić czas, w którym Polska uzyska realne zdolności bojowe, dzięki czemu minimalizujemy lukę zdolnościową w okresie przejściowym.
Czytaj też: Jang Yeong-sil otwiera nowy etap w koreańskim programie okrętów podwodnych
Oferta Korei zawiera mechanizmy współpracy z polskimi firmami i uczelniami – w tym z Politechniką Gdańską, co sprzyja tworzeniu lokalnego łańcucha wartości: dostaw podzespołów, usług inżynierskich, programów badawczo-rozwojowych oraz kształcenia kadr. Wsparcie finansowe w postaci 100 mln dolarów i jeszcze więcej dodatkowo ułatwi wdrożenie – to nie tylko korzyść militarna, ale też gospodarcza: rozwój stoczni, dostawców technologii, integratorów systemów i ośrodków badawczych. W praktyce transfer technologii może stać się impulsem do długofalowej modernizacji polskiego przemysłu morskiego oraz jego powrotu do czasów świetności.
Hanwha deklaruje, że transfer technologii obejmuje ustanowienie pełnych zdolności MRO w kraju partnera, w tym szkolenia stoczni i personelu technicznego. Utrzymywanie MRO na polskiej ziemi oznacza: brak zależności od zewnętrznych terminów remontów i doraźnych napraw, suwerenną kontrolę nad gotowością bojową oraz ochronę wrażliwych technologii i procedur obsługowych. To punkt decydujący przy ocenie oferty — i jeden z głównych argumentów przemawiających za wyborem pakietu koreańskiego.
Źródło: Hanwha Ocean