GAZ-SYSTEM zabezpiecza Terminal LNG w Świnoujściu we współpracy ze służbami państwowymi

GAZ-SYSTEM umacnia zabezpieczenie kluczowego dla Polski Terminalu LNG w Świnoujściu w obliczu rosnących globalnych wyzwań w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego. Dzięki ścisłej współpracy z Morskim Oddziałem Straży Granicznej oraz Policją, spółka zapewnia ochronę przestrzeni powietrznej oraz infrastruktury, podkreślając znaczenie terminalu dla suwerenności energetycznej kraju.
W artykule
Współdziałanie ze służbami państwowymi
GAZ-SYSTEM angażuje się w zabezpieczenie Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Korzystając z wsparcia Morskiego Oddziału Straży Granicznej, spółka współpracuje z Policją w zakresie kontroli przestrzeni powietrznej nad obiektem. W celu zapewnienia kompleksowej ochrony, chroni przestrzeń powietrzną przed nieautoryzowanym wtargnięciem Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP).
Znaczenie Terminalu LNG w kontekście bezpieczeństwa
Terminal LNG w Świnoujściu jest fundamentalnym elementem infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo energetyczne Polski. Aktualne wydarzenia na scenie międzynarodowej, w tym ataki hybrydowe skierowane na infrastrukturę energetyczną Ukrainy, podkreślają krytyczne znaczenie odpowiednich środków odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
Inwestycje i strategie zabezpieczenia
Podczas konferencji prasowej 18 września, przedstawiciele GAZ-SYSTEM oraz służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo kraju wspólnie przedstawili istniejące i planowane strategie zabezpieczeń. Na konferencji pojawiły się również osoby z politycznej sceny Polski, co podkreśla wagę tematu dla najwyższych organów władzy.
Działalność GAZ-SYSTEM jest kluczowa dla naszej gospodarki i codziennego życia obywateli. Niezbędna jest ścisła współpraca tej spółki z służbami pierwszego reagowania w celu wypracowania najefektywniejszych strategii współdziałania. Takie zacieśnienie współpracy jeszcze bardziej zabezpieczy nasze strategiczne obiekty, takie jak tłocznie czy węzły gazu.
Marek Gróbarczyk, Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Gospodarki Wodą oraz inwestycji w Gospodarce Morskiej i Wodnej
GAZ-SYSTEM stale inwestuje w bezpieczeństwo infrastruktury, finansując nowe projekty, organizując szkolenia i rozwijając wieloaspektową współpracę z służbami państwowymi.
Warunki dla funkcjonariuszy służb
Jednym z istotnych elementów tej współpracy jest zorganizowanie odpowiednich warunków dla funkcjonariuszy działających na terenie terminalu. Na chwilę obecną GAZ-SYSTEM zapewnił tymczasowe pomieszczenia w części morskiej Terminalu LNG i ma w planach utworzenie dedykowanej bazy dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Świnoujściu.
Terminal w Świnoujściu odpowiada za 30% rocznych dostaw gazu i jest kluczem do naszej energetycznej suwerenności. Z funkcjonariuszami Straży Granicznej na miejscu, poziom bezpieczeństwa rośnie. Dziękuję Straży Granicznej i Policji za współpracę. Wkrótce uruchomimy trzeci zbiornik, zwiększając nasze możliwości. Rozbudowa terminalu potęguje nasze bezpieczeństwo energetyczne.
Marcin Chludziński, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM
Długoterminowa wizja bezpieczeństwa energetycznego
GAZ-SYSTEM, we współdziałaniu z służbami państwowymi, dąży do zapewnienia kompleksowej ochrony kluczowych obiektów infrastruktury energetycznej. Ta skoordynowana współpraca jest strategiczna dla przyszłości energetycznej Polski w obliczu rosnących zagrożeń międzynarodowych.
W kontekście obecnych wyzwań związanych z bezpieczeństwem narodowym, kluczowe jest zaangażowanie Straży Granicznej w ochronę infrastruktury krytycznej, jak terminal w Świnoujściu. Działania Morskiego Oddziału Straży Granicznej są tutaj nieocenione. Nowe tymczasowe pomieszczenia dla załóg jednostek pływających z pewnością ulepszą warunki służby i wsparcie w realizacji naszych zadań.
kadm. SG Andrzej Prokopski, Komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej
Zapewnienie bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej
Obecnie GAZ-SYSTEM, w celu zapewnienia kompleksowej ochrony obiektów infrastruktury energetycznej, chroni przestrzeń powietrzną nad i wokół Terminalu LNG przed nieautoryzowanym wtargnięciem Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) dzięki współpracy z kompetentnymi służbami państwowymi.
Podsumowanie
GAZ-SYSTEM, jako jedna z kluczowych spółek Skarbu Państwa, desygnuje swoje działania na zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Efektywna współpraca z służbami państwowymi umożliwia zabezpieczenie kluczowych obiektów energetycznych oraz gwarantuje ciągłość dostaw gazu ziemnego dla Polski.
Autor: Mariusz Dasiewicz/GAZ-SYSTEM

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










