Gazociąg Balticconnector ponownie uruchomiony

Po uszkodzeniu przez chiński kontenerowiec jesienią 2023 roku, gazociąg Balticconnector został szybko i efektywnie naprawiony, przywracając dostawy gazu między Finlandią i Estonią.
W październiku 2023 roku, na wodach Zatoki Fińskiej, kontenerowiec Newnew Polar Bear pływający pod banderą Hongkongu spowodował uszkodzenia gazociągu Balticconnector. W toku prowadzonego przez fińskie władze śledztwa, z dna morskiego wydobyto kotwicę, która okazała się kluczowym dowodem w sprawie.
Operator gazociągu, Gasgrid, przekazał, że już pierwszego dnia (22 kwietnia) po wznowieniu działania przesyłano niecały 1 mln m³ gazu z Estonii oraz ponad 6,5 mln m³ z Finlandii, przybliżając się do maksymalnej dobowej przepustowości gazociągu wynoszącej niecałe 7,5 m³.
Czytaj więcej o tym, czy uszkodzenia gazociągu Balticconnector i kabli telekomunikacyjnych mają wspólny mianownik
Balticconnector, uruchomiony w 2020 roku i sfinansowany głównie z funduszy unijnych, to gazociąg o długości 153 km, który może przesyłać 7,2 miliona m³ gazu dziennie w obie strony. Ten przełomowy projekt zakończył wieloletnią izolację Finlandii od europejskiego rynku gazowego, co znacząco wzmocniło bezpieczeństwo energetyczne w regionie.
Na początku bieżącego roku, Ministerstwo Spraw Zagranicznych Finlandii przekazało informacje, że władze fińskie współpracują z chińskimi odpowiednikami w celu wyjaśnienia okoliczności incydentu z gazociągiem Balticconnector.
Śledztwo, które jest obecnie prowadzone przez fińskie władze, ma na celu ustalenie, czy do uszkodzenia doszło w wyniku celowego działania, czy też był to nieumyślny wypadek. Dodatkowo, w trakcie tego zdarzenia doszło również do uszkodzenia kabla telekomunikacyjnego, który łączy Estonię z Finlandią.
Źródło: Offshore Energy

Kacper Dziugan walczy z glejakiem. Trwa zbiórka na leczenie w Niemczech

Redakcja portalu zwraca się do Czytelników z prośbą o wsparcie zbiórki na leczenie Kacpra Dziugana. 19-latek walczy z glejakiem IV stopnia. Kacper jest bratankiem kmdr. Michała Dziugana, oficera Marynarki Wojennej RP, przez lata pełniącego służbę jako dowódca pierwszego niszczyciela min ORP Kormoran oraz 13. Dywizjonu Trałowców.
W artykule
Służba na morzu, walka o życie
Kmdr. Michał Dziugan należy do oficerów dobrze znanych w środowisku Marynarki Wojennej RP. Przez lata odpowiadał za ludzi i okręty, realizując zadania wymagające odpowiedzialności i zaufania do załogi. Dziś najtrudniejszą walkę toczy jego bratanek.
Kacper w tym roku rozpoczął studia w Krakowie. Po dwóch tygodniach przyszła diagnoza: złośliwy nowotwór mózgu – glejak IV stopnia. Leczenie dostępne w Polsce zostało już wykorzystane, dlatego rodzina zbiera środki na terapię w wyspecjalizowanej klinice w Niemczech zajmującej się leczeniem glejaków.
Prośba redakcji do środowiska ludzi morza
Zwracamy się z prośbą o solidarność i pomoc. Wystarczy udostępnienie zbiórki lub symboliczna wpłata – każda forma wsparcia ma znaczenie w sytuacji, w której koszty leczenia przekraczają możliwości rodziny.
Jak pomóc
Najprostszą formą wsparcia dla Kacpra jest wejście w link do zbiórki, jej udostępnienie oraz – jeśli to możliwe – wpłata dowolnej kwoty.










