Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Po uszkodzeniu przez chiński kontenerowiec jesienią 2023 roku, gazociąg Balticconnector został szybko i efektywnie naprawiony, przywracając dostawy gazu między Finlandią i Estonią.
W październiku 2023 roku, na wodach Zatoki Fińskiej, kontenerowiec Newnew Polar Bear pływający pod banderą Hongkongu spowodował uszkodzenia gazociągu Balticconnector. W toku prowadzonego przez fińskie władze śledztwa, z dna morskiego wydobyto kotwicę, która okazała się kluczowym dowodem w sprawie.
Operator gazociągu, Gasgrid, przekazał, że już pierwszego dnia (22 kwietnia) po wznowieniu działania przesyłano niecały 1 mln m³ gazu z Estonii oraz ponad 6,5 mln m³ z Finlandii, przybliżając się do maksymalnej dobowej przepustowości gazociągu wynoszącej niecałe 7,5 m³.
Czytaj więcej o tym, czy uszkodzenia gazociągu Balticconnector i kabli telekomunikacyjnych mają wspólny mianownik
Balticconnector, uruchomiony w 2020 roku i sfinansowany głównie z funduszy unijnych, to gazociąg o długości 153 km, który może przesyłać 7,2 miliona m³ gazu dziennie w obie strony. Ten przełomowy projekt zakończył wieloletnią izolację Finlandii od europejskiego rynku gazowego, co znacząco wzmocniło bezpieczeństwo energetyczne w regionie.
Na początku bieżącego roku, Ministerstwo Spraw Zagranicznych Finlandii przekazało informacje, że władze fińskie współpracują z chińskimi odpowiednikami w celu wyjaśnienia okoliczności incydentu z gazociągiem Balticconnector.
Śledztwo, które jest obecnie prowadzone przez fińskie władze, ma na celu ustalenie, czy do uszkodzenia doszło w wyniku celowego działania, czy też był to nieumyślny wypadek. Dodatkowo, w trakcie tego zdarzenia doszło również do uszkodzenia kabla telekomunikacyjnego, który łączy Estonię z Finlandią.
Źródło: Offshore Energy


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.