Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Gazociąg Balticconnector ponownie uruchomiony

Po uszkodzeniu przez chiński kontenerowiec jesienią 2023 roku, gazociąg Balticconnector został szybko i efektywnie naprawiony, przywracając dostawy gazu między Finlandią i Estonią.

W październiku 2023 roku, na wodach Zatoki Fińskiej, kontenerowiec Newnew Polar Bear pływający pod banderą Hongkongu spowodował uszkodzenia gazociągu Balticconnector. W toku prowadzonego przez fińskie władze śledztwa, z dna morskiego wydobyto kotwicę, która okazała się kluczowym dowodem w sprawie.

Operator gazociągu, Gasgrid, przekazał, że już pierwszego dnia (22 kwietnia) po wznowieniu działania przesyłano niecały 1 mln m³ gazu z Estonii oraz ponad 6,5 mln m³ z Finlandii, przybliżając się do maksymalnej dobowej przepustowości gazociągu wynoszącej niecałe 7,5 m³.

Czytaj więcej o tym, czy uszkodzenia gazociągu Balticconnector i kabli telekomunikacyjnych mają wspólny mianownik

Balticconnector, uruchomiony w 2020 roku i sfinansowany głównie z funduszy unijnych, to gazociąg o długości 153 km, który może przesyłać 7,2 miliona m³ gazu dziennie w obie strony. Ten przełomowy projekt zakończył wieloletnią izolację Finlandii od europejskiego rynku gazowego, co znacząco wzmocniło bezpieczeństwo energetyczne w regionie.

Na początku bieżącego roku, Ministerstwo Spraw Zagranicznych Finlandii przekazało informacje, że władze fińskie współpracują z chińskimi odpowiednikami w celu wyjaśnienia okoliczności incydentu z gazociągiem Balticconnector.

Śledztwo, które jest obecnie prowadzone przez fińskie władze, ma na celu ustalenie, czy do uszkodzenia doszło w wyniku celowego działania, czy też był to nieumyślny wypadek. Dodatkowo, w trakcie tego zdarzenia doszło również do uszkodzenia kabla telekomunikacyjnego, który łączy Estonię z Finlandią.

Źródło: Offshore Energy

https://portalstoczniowy.pl/category/energetyka-offshore/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.

    W centrum uwagi – bezpieczeństwo ludzi na morzu

    Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.

    Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.

    Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.

    To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.

    Wnioski z ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25

    Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.

    Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.

    Systemy bezzałogowe w działaniach ratowniczych

    Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.

    Bilans działań: 415 akcji w 2025 roku

    Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.

    Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.

    Wspólna odpowiedzialność

    Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.

    Źródło: COM-DKM