Gazowce LNG z Hiszpanii pomagają złagodzić europejski kryzys energetyczny

Liczba masowców z Hiszpanii transportujących gaz LNG do Europy podwoiła się w roku 2022 w porównaniu do roku 2021, pomagając tym samym złagodzić kryzys energetyczny na starym kontynencie wywołany inwazją Rosji na Ukrainę, podał w czwartek operator sieci gazowej Enagas.
Nasze zakłady przyczyniają się znacząco do bezpieczeństwa energetycznego krajów, w szczególności terminal w Barcelonie, który przesyła surowiec głównie dla Włoch. W ubiegłym roku łącznie 250 statków dostarczyło gaz LNG do zakładów Enagas w Hiszpanii.
Arturo Gonzalo Aizpiri, szef Enagas
Oczekuje się, że ilość dostarczanego surowca wzrośnie jeszcze bardziej po tym jak w czwartek Enagas oddał nową platformę w swojej stacji regazyfikacyjnej w porcie w Barcelonie. Ta inwestycja ma przyczynić się do załadunku gazu LNG dla małych i średnich gazowców.
We wrześniu hiszpański minister energii ogłosił, że nabrzeże w zakładzie dostosuje tak, aby zwiększyć możliwości załadunku dla statków przewożących gaz do Włoch, które starają się zmniejszyć swoją zależność od rosyjskiego gazu. Tego typu działania pozwolą na zacieśnianie stosunków między oboma krajami.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/czy-terrorysci-zagroza-polskim-farmom-wiatrowym-na-baltyku/
Ministerstwo energii opisało wówczas te transporty jako „wirtualny gazociąg” między Barceloną a Livorno, nie ujawniając żadnych szczegółów dotyczących ruchu.
Hiszpania posiada sześć terminali LNG, które według niej mogłyby pomóc w zaopatrzeniu Europy Środkowej, a kolejny ma zostać uruchomiony w najbliższych tygodniach. Terminal w Barcelonie plasuje się na pierwszym miejscu pod względem wielkości w Europie.
Gonzalo powiedział również, że fundusze Unii Europejskiej mogą sfinansować od 30 do 50 proc. podwodnego rurociągu wodorowego, który ma zostać ułożony między Hiszpanią a Francją.
Dwa kraje zgodziły się zbadać możliwość budowy rurociągu do przesyłania zielonego wodoru między Barceloną a Marsylią wynoszącym około 2,1 mld euro, poinformował Gonzalo. Podobne połączenie między Hiszpanią a Portugalią wynosiłoby około 350 mln euro.
Środki finansowe pochodziłyby z funduszy zarezerwowanych przez UE na kluczową transgraniczną infrastrukturę energetyczną oznaczoną jako „projekty wspólnego zainteresowania”.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/zwiekszenie-eksportu-rosyjskiego-lng-do-europy/
Pozostałe 50-70 proc. kosztów pokryłyby kraje, które wyrażą zainteresowanie projektem i skorzystałyby z niego oraz przyszli klienci gazociągu, powiedział Gonzalo.
Według szefa Enagas, ta inwestycja nie będzie miała wpływu na zwiększenie ceny gazu dla hiszpańskich gospodarstw domowych.
Dyrektor Enagas wykonawczy stwierdził, że zaangażowane kraje, w tym Niemcy – które w zeszłym miesiącu wyraziły zainteresowanie – były „zaawansowane w definicji technicznej” projektu, który jest sprawdzany pod względem wymogów finansowania przez UE.
Enagas zaprezentował również pierwszą bunkierkę LNG, o nazwie Haugesund Knutsen, zbudowaną w Hiszpanii która będzie bazowała w porcie w Barcelonie. Bunkierka jest współwłasnością norweskiej firmy przeładunkowej Knutsen OAS i będzie obsługiwana przez Shell.
Źródło: Reuters

Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

Boże Narodzenie w powszechnym wyobrażeniu kojarzy się z ciszą, zwolnionym rytmem i rodzinnym stołem. Nad morzem wygląda to jednak inaczej. Porty, stocznie i załogi na okrętach wojennych funkcjonują także wtedy, gdy w miastach gasną światła biur, a kalendarz na dwa świąteczne dni zatrzymuje się.
W artykule
Dla ludzi morza święta od wieków wpisane są w służbę i codzienną pracę. W dyżurkach portowych, na mostkach okrętów oraz w halach produkcyjnych stoczni trwa normalny rytm odpowiedzialności, często w ciszy przerywanej jedynie sygnałami radiostacji, szumem wentylacji i odgłosem wody uderzającej o stalowe burty.
Stocznie w świątecznym rytmie
Polski przemysł okrętowy nie zatrzymuje się z powodu kalendarza. Harmonogramy budów, remontów pozostają nieubłagane, zwłaszcza w programach realizowanych na potrzeby Marynarki Wojennej. Okres świąteczny bywa spokojniejszy operacyjnie, lecz często wykorzystywany jest na prace przygotowawcze, przeglądy oraz zadania, które na co dzień pozostają poza zainteresowaniem opinii publicznej.
Dla wielu inżynierów, spawaczy i monterów dyżur w czasie Bożego Narodzenia nie stanowi niczego nadzwyczajnego. W branży morskiej ciągłość pracy jest fundamentem sprawnego funkcjonowania jednostek, a okręt nie zna pojęcia „pauzy”.
Dyżur na okrętach podczas Świąt Bożego Narodzenia
Na morzu święta wyglądają jeszcze inaczej. Wachta pozostaje wachtą niezależnie od daty, a procedury nie zmieniają się wraz z kolędą w radiowęźle. Okręty realizujące zadania patrolowe, szkoleniowe lub pełniące dyżury funkcjonują w niezmiennym reżimie, ponieważ morze nie respektuje kalendarza.
W takich warunkach świąteczna atmosfera budowana jest symbolicznie. Najczęściej poprzez wspólny posiłek, chwilę ciszy lub rozmowę z domem prowadzoną za pośrednictwem łączy satelitarnych. To wystarcza, by zachować ciągłość tradycji nawet setki mil od brzegu.
Morze jako wspólnota odpowiedzialności
Boże Narodzenie w świecie przemysłu i bezpieczeństwa morskiego przypomina, że bezpieczeństwo państwa i gospodarki opiera się również na pracy wykonywanej wtedy, gdy większość z nas zasiada przy rodzinnym stole. Porty muszą przyjmować statki, morska infrastruktura krytyczna wymaga stałego nadzoru, a okręty pozostają w gotowości.
To właśnie ta niewidoczna ciągłość sprawia, że święta na lądzie mogą przebiegać spokojnie, podczas gdy morze nie zasypia – co ludzie morza wiedzą najlepiej.
W tych dniach życzę wszystkim spokojnych i błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia oraz dobrego kolędowania – zarówno na lądzie, jak i na morzu.










