Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Gdańska Stocznia Remontowa: kablowiec Île d’Yeu – oficjalnie w eksploatacji

Kablowiec Île d’Yeu przeszedł kompleksową przebudowę z powodzeniem przeprowadzoną przez Gdańską Stocznię Remontową S.A. Jest to największy na świecie kablowiec w swojej klasie. Po dokonanych modyfikacjach i wyposażeniu w niezbędne funkcje, jednostka oficjalnie rozpoczęła eksploatację w tym tygodniu. Wprowadzenie do eksploatacji zostało zrealizowane przez Alcatel Submarine Networks (część grupy Nokia) oraz Louis Dreyfus Armateurs.

Podmorskie kable światłowodowe układane przez tego typu statki stanowią kluczowy element infrastruktury międzynarodowej komunikacji, odpowiadając za znaczną część międzykontynentalnego ruchu internetowego i telefonicznego.

Uroczystość nadania statkowi imienia „Île d’Yeu” odbyła się we francuskim porcie La Rochelle-Pallice przy nabrzeżu Mole d’Escale Terminal 13 czerwca. W uroczystości uczestniczyli między innymi prezes zarządu ASN, Alain Biston, prezes zarządu LDA, Edouard Louis-Dreyfus, oraz zastępca mera miasta Île d’Yeu, Michel Bourgery.

Podczas ceremonii nadania imienia statkowi, w roli „ojca chrzestnego” wystąpił 14-letni Evan Plessis z Île d’Yeu, który marzy o karierze marynarza. Armator, odpowiedzialny za nadzór techniczny i kadrowy jednostki, wyraził nadzieję, że ta interesująca historia zainspiruje wielu młodych ludzi do podjęcia pracy na morzu.

Île d’Yeu jest największym kablowcem na świecie pod względem ładowności związanej bezpośrednio z funkcją statku. Jego zbiorniki kablowe pomieszczą jednorazowo aż 8500 ton kabli światłowodowych, co pozwala na ułożenie kabla o długości aż 15 000 kilometrów w jednym rejsie. To równoznaczne z trasą łączącą La Rochelle z Nowym Jorkiem, a następnie przez Kanał Panamski do Los Angeles.

Mimo tak imponujących możliwości, kablowiec Île d’Yeu nie ułoży całego kabla w jednym „przebiegu” podczas swojego pierwszego zlecenia. Podczas ceremonii nadania imienia w La Rochelle na początku tego tygodnia, zbiorniki kablowe i lockery statku były już wypełnione kablem o długości około 8500 km, co zajęło ponad miesiąc. Pierwszym systemem komunikacyjnym, który zostanie zainstalowany na Île d’Yeu, pod dowództwem kapitana Philippe Kervella, będzie transpacyficzny Bifrost o długości około 16 400 km.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/markos-i-zsot-ustka-odrodzenie-tradycji-stoczniowych-na-pomorzu-srodkowym/

Île d’Yeu jest siódmym statkiem eksploatowanym w partnerstwie między ASN (Nokia) a Louis Dreyfus. Francuski armator współpracuje z ASN od ponad 20 lat.

Île d’Yeu (wcześniej znany jako Seven Mar, Polar Queen, Knight; numer IMO 9230414) został przeholowany do Gdańskiej Stoczni Remontowej w czerwcu i lipcu 2021 roku z miejsca postoju w Gdańsku, gdzie spędził kilka lat wraz z innymi statkami, które zostały wyłączone z eksploatacji z powodu kryzysu na rynku naftowo-gazowym offshore. Od marca 2017 roku, przez większość czasu cumował przy nabrzeżu Kaszubskim.

Statek pierwotnie został zbudowany jako kablowiec, ale został odstawiony na tzw. lay up, czyli wyłączony z eksploatacji, ze względu na trudności na rynku w momencie ukończenia budowy. Później nowy właściciel poszukiwał dla niego zatrudnienia na rynku naftowo-gazowym offshore. Podczas przebudowy w Gdańsku, statek został przystosowany do roli czystego kablowca i dołączył do floty instalacyjnej ASN. Będzie głównie odpowiedzialny za instalowanie transoceanicznych systemów telekomunikacyjnych.

Statek został wyposażony w nowoczesny sprzęt do obsługi i operowania kablami światłowodowymi, co pozwoli ASN na zapewnienie wysokiej wydajności i efektywności oczekiwanych przez klientów, operatorów telekomunikacyjnych oraz gigantów technologicznych.

Kablowiec Île d’Yeu, należący do Alcatel Submarine Networks Marine (wcześniej Alcatel-Lucent) i obsługiwany przez Louis Dreyfus Armateurs, pływa pod francuską banderą.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/thyssenkrupp-ag-i-mazagon-dock-blisko-kontraktu-na-budowe-okretow-podwodnych/

Gdańska Stocznia Remontowa wcześniej przeprowadziła przebudowę innego kablowca dla ASN Marine, Ile d’Ouessant, który został przekształcony w wielozadaniowy serwisowiec offshore. Remontowa od lat współpracuje z Louis Dreyfus Armateurs, przeprowadzając remonty, modernizacje i przebudowy ich statków.

Przebudowa kablowca Île d’Yeu była skomplikowanym projektem, który wymagał demontażu istniejących urządzeń i instalacji, a następnie zainstalowania nowych pomieszczeń technicznych oraz hangaru służącego do obsługi kabli światłowodowych. Na statku zamontowano również specjalistyczne urządzenia, takie jak rolki do opuszczania kabli z dna oceanu oraz zbiorniki kablowe.

W realizację projektu zaangażowane były również firmy z Grupy Kapitałowej Remontowa Holding oraz zewnętrzni kooperanci.

Kablowiec Île d’Yeu oferuje imponujące możliwości, a jego wprowadzenie do eksploatacji jest kolejnym sukcesem Gdańskiej Stoczni Remontowej i polskiego przemysłu stoczniowego.

Źródło: Portal Morski/MD

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Podwójna uroczystość brazylijskich okrętów podwodnych typu Scorpène

    Podwójna uroczystość brazylijskich okrętów podwodnych typu Scorpène

    26 listopada brazylijska Marinha do Brasil osiągnęła kolejny etap długofalowej przebudowy swoich zdolności podwodnych. Uroczystość w Itaguaí tego dnia połączyła dwa wydarzenia: wodowanie czwartego okrętu podwodnego z rodziny Scorpène – S43 Almirante Karam – oraz wcielenie do służby S42 Tonelero.

    Almirante Karam jest pierwszym okrętem całkowicie zbudowanym w Brazylii. Jednostka stanowi rozwinięcie rodziny Scorpène i wyróżnia się kadłubem dłuższym o około pięć metrów względem wariantu bazowego. Jej budowa potwierdza, że brazylijski przemysł potrafi samodzielnie prowadzić produkcję zaawansowanych okrętów podwodnych, od formowania blach, przez skomplikowane prace spawalnicze, po integrację systemów pokładowych.

    PROSUB – fundament niezależności przemysłowej

    Ale aby takie prace można było wykonywać w tych zakładach stoczniowych, niezbędnym było stworzenie pełnego zaplecza technicznego oraz kompetencyjnego. Tu właśnie pojawia się PROSUB – brazylijski program budowy sił podwodnych, rozwijany od 2008 roku we współpracy z francuskim koncernem stoczniowym Naval Group. To przedsięwzięcie ukształtowało całą infrastrukturę niezbędną do projektowania, budowy i obsługi nowoczesnych okrętów podwodnych.

    W jego ramach powstała stocznia, baza dla jednostek podwodnych oraz zakład produkcyjny, który wraz z programem szkoleniowym stworzył dla Brazylii kompletny łańcuch kompetencji technologicznych. Ponad 250 specjalistów przeszło szkolenia we Francji, obejmujące spawalnictwo, obróbkę kadłubów, instalacje rurociągów oraz elektrykę okrętową. Dziś ICN w Itaguaí dysponuje zapleczem pozwalającym na samodzielne prowadzenie produkcji, integracji oraz prób systemowych, co czyni ten ośrodek jednym z najważniejszych punktów rozwoju przemysłu okrętowego w regionie.

    Rozbudowana infrastruktura w stanie Rio de Janeiro pełni funkcję centrum kompetencyjnego brazylijskiej marynarki. Jednocześnie stanowi zaplecze dla kluczowego projektu strategicznego – budowy pierwszego w historii Brazylii okrętu podwodnego o napędzie jądrowym, SN-10 Álvaro Alberto.

    Po raz pierwszy w Brazylii przeprowadzono dwie uroczystości związane z programem PROSUB jednego dnia, co dobrze pokazuje skalę przedsięwzięcia i tempo prac w Itaguaí.

    Priorytet: pierwszy atomowy okręt Brazylii

    Prace nad SN-10 postępują wolniej, niż pierwotnie zakładano. Jednostka ma zostać zwodowana w 2034 roku – dekadę później niż planowano. Opóźnienia wynikają przede wszystkim z presji budżetowej i ograniczeń systemowych, które towarzyszą budowie infrastruktury do obsługi napędu jądrowego i docelowego opanowania cyklu paliwowego.

    Niezależnie od wyzwań projekt SN-10 pozostaje dla Brasílii kluczowy. Okręt ma stać się filarem odstraszania strategicznego, wzmacniając autonomię państwa w obszarze bezpieczeństwa morskiego oraz kontroli akwenów o znaczeniu gospodarczym.

    Riachuelo – charakterystyka brazylijskich Scorpène

    Okręty typu Riachuelo stanowią rozwinięcie konstrukcji Scorpène i zostały zaprojektowane jako nowoczesne jednostki zdolne do długotrwałego działania w wodach o rozbudowanej linii brzegowej. Dysponują załogą liczącą łącznie 42 marynarzy, wypornością podwodną 2000 ton, długością około 72 metrów i operacyjnym zanurzeniem do 300 metrów. Autonomiczność 70 dni pozwala na patrolowanie rozległej ZEE Brazylii oraz osłonę infrastruktury naftowej.

    Uzbrojenie okrętów obejmuje ciężkie torpedy F21 oraz pociski przeciwokrętowe Exocet SM39 Block 2 Mod 2. Na wyposażeniu znajdują się sonary Thales TSM 2233 Eledone oraz flankowe TSM 2253, połączone w systemie S-Cube. Zapas uzbrojenia wynosi 18 sztuk. Naval Group dostarczyła zintegrowany system walki SUBTICS oraz wyrzutnie środków zakłócających torped Canto. Okręt wyposażono w peryskop ataku Safran Series 20 i komplet sonarów Thales tworzących system S-Cube, dzięki czemu jednostka zachowuje pełną świadomość sytuacyjną podczas działań podwodnych.

    Nowe okręty podwodne w systemie bezpieczeństwa morskiego Brazylii

    Wodowanie Almirante Karam pozwala tym samym na rozpoczęcie prób portowych, później morskich, co w połączeniu z wejściem do służby S42 Tonelero wzmacnia potencjał brazylijskiej floty w sposób wymierny. Modernizacja sił podwodnych wpisuje się też w szerszą transformację Marinha do Brasil, która konsekwentnie odbudowuje swoje zdolności morskie.

    PROSUB zapewnia przewagę nie tylko w wymiarze taktycznym, lecz także przemysłowym. Brazylia przechodzi od roli odbiorcy technologii do państwa zdolnego do samodzielnej budowy i utrzymania okrętów podwodnych w całym cyklu życia.