Grecja rozpoczyna negocjacje w sprawie zakupu czwartej fregaty FDI/Belh@rra

Grecka marynarka wojenna kontynuuje ambitny program modernizacji swoich sił, czego dowodem jest niedawne wodowanie drugiej fregaty FDI/Belh@rra HS Nearchos. Podczas uroczystości, w której uczestniczył grecki minister obrony Nikos Dendias, ogłoszono kolejny ważny krok w grecko-francuskiej współpracy stoczniowej.
Grecja już w 2021 roku podpisała umowę na zakup trzech nowoczesnych fregat FDI/Belh@rra za kwotę 3 miliardów euro, z opcją na czwartą jednostkę. Teraz, jak zapowiedział Dendias, Ateny zamierzają rozpocząć negocjacje z Francją w sprawie zakupu dodatkowej fregaty. Te nowoczesne okręty mają zastąpić starsze, wysłużone fregaty rakietowe typu Kortenaer, które zostały zakupione od Holandii i służyły w greckiej marynarce wojennej przez ponad 30 lat.
Program modernizacji greckich sił zbrojnych obejmuje jednak nie tylko nowe fregaty. Ateny opracowały wielomiliardowy, 10-letni plan zakupów, w ramach którego zamierzają nabyć także do 40 myśliwców F-35 z USA oraz francuskie myśliwce wielozadaniowe Rafale. Grecja dodatkowo planuje zakup amerykańskich dronów Switchblade oraz pocisków przeciwpancernych Spike, które będą rozmieszczone na wyspach Morza Egejskiego.
Te inwestycje w nowoczesne systemy obronne i uzbrojenie mają kluczowe znaczenie w obliczu trwających napięć w regionie, zwłaszcza w kontekście długotrwałych sporów z Turcją dotyczących granic szelfu kontynentalnego, zasobów energetycznych oraz przestrzeni powietrznej nad Morzem Egejskim. Wprowadzenie nowych fregat, samolotów oraz systemów rakietowych znacząco wzmocni zdolności obronne Grecji i jej pozycję na arenie międzynarodowej.
Źródło: Reuters

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










