Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Grecka marynarka wojenna wcieliła kuter rakietowy typu Roussen 

Grecka marynarka wojenna (Πολεμικό Ναυτικό) przyjęła do służby siódmy, ostatni kuter rakietowy typu Rousen HS Ypoploiarchos Vlahakos (P-79).

Grecka Marynarka Wojenna wciela ostatni kuter rakietowy typu Roussen do służby


Wydarzenie miało miejsce w bazie Amfiali w dniu 29 września 2022 roku w obecności premiera Grecji, ministra obrony, przewodniczącego Parlamentu, wiceministra obrony i wiceministra spraw morskich i polityki wyspiarskiej. Ponadto w ceremonii uczestniczyli: Szef Sztabu Generalnego Greckiej Obrony Narodowej, Szef Sztabu Generalnego Armii Greckiej, Szef Sztabu Generalnego Greckiej Marynarki Wojennej, Zastępca Szefa Sztabu Generalnego Greckich Sił Powietrznych, Dowódca Floty Greckiej, członkowie Parlamentu oraz inni znamienici goście.

Nowy okręt został nazwany na cześć porucznika Panagiotisa Vlahakosa, który stracił życie 31 stycznia 1996 roku podczas kryzysu w Imia, gdy śmigłowiec AB 212 (PN 21) rozbił się w morzu. 

Problemy finansowe i opóźnienia w budowie kutrów typu Roussen

Poważne problemy finansowe stoczni i państwa greckiego spowodowały ogromne opóźnienie pomiędzy budową pierwszych czterech okrętów typu Roussen a trzema ostatnimi jednostkami. Właściwie czas budowy okrętów zaczął się wydłużać od czwartej łodzi w klasie i dalej.  

Czytaj więcej o perłowym jubileuszu ORP Orkan

Pierwsza jednostka tego typu została zwodowana w 2002 roku i oddana do użytku w 2005 roku, czwarta została zwodowana w 2005 roku i oddana do użytku w 2010 roku, piąta została zwodowana w 2006 roku i oddana do użytku w 2015 roku (gdy miała być dostarczona do 2010 roku), a szósta, mimo że została zamówiona w 2008 roku (i miała być dostarczona do 2012 roku), została zwodowana w 2015 roku i dołączyła do floty w 2021 roku.

Mimo tak długiego czasu budowy serii, sensory i uzbrojenie HS Ypoploiarchos Vlahakos jest dość zbliżone do starszych Roussen’ów.  Podobnie jak Karathanasis (P78), nowy kuter wyposażony jest w system Thales Vigile 100 R-ESM oraz nowej generacji Thales STIR 1.2 EO Mk2 FCR, w miejsce DR 3000 i STING FCR (poprzedniej generacji), w które wyposażonych było pięć pierwszych okrętów tej serii.

Ponadto dwa ostatnie okręty będą mogły od początku okresu eksploatacji wykorzystywać rakiety przeciwokrętowe Exocet MM40 Block 3C oraz RAM Block 2. Ostatnia para okrętów przewozi na śródokręciu nowy RHIB typu VIKING Norsafe METIS 600. W związku z postępem technologicznym wprowadzono również pewne ulepszenia w oprogramowaniu różnych systemów i elektronice.

Obecnie Hellenic Navy rozważa program modernizacji starszych jednostek tego typu, aby podnieść je do tego samego poziomu technologicznego, co dwa ostatnie, nowocześniejsze okręty. Kutry rakietowe typu Roussen są oparte na rozciągniętym wariancie udanego projektu Vita, używanego przez marynarki Kataru i Omanu, a ich przeciągnięta w czasie budowa sprawiła, że grecka flota jest jedną z ostatnich wprowadzających tej klasy jednostki do służby.

Ich długość wynosi 62 metry, szerokość 9,5 metra, zanurzenie 2,8 metra, a wyporność pełna 668 ton. Mogą osiągnąć prędkość maksymalną ponad 35 węzłów i zasięg 2250nm przy prędkości 18 węzłów. Ich załoga składa się z 45 marynarzy.

Okręty są dość mocno uzbrojone jak na swoje rozmiary: armata OTO 76 Super Rapid 76mm, 8x pociski przeciwokrętowe Exocet MM40 Block 2/3/3c, wyrzutnia rakiet RAM, 2 armaty OTO Breda 30mm oraz 2 karabiny maszynowe MG3. Jednostki wyposażono w systemy z początku XXI wieku (radar obserwacyjny MW08 3D, czujnik EO MIRADOR, radar SCOUT MkII LPI oraz system zarządzania walką TACTICOS.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.