Grecki masowiec Glory osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim

Grecki masowiec Glory, płynący z ładunkiem ukraińskiego zboża do Chin, wszedł dzisiejszego ranka na mieliznę w Kanale Sueskim, w pobliżu miasta Qantara. 

Trzem holownikom udało się w ciągu kilku godzin ściągnąć jednostkę z mielizny, unikając tym samym kolejnej blokady na jednej z kluczowych dla światowego handlu drodze morskiej łączącą Europę z Azją.

Wybudowany w 2005 r. jednostka to masowiec Glory o numerze IMO: 9288473 pływająca pod banderą Wysp Marshalla. Nośność jedniostki wynosi 76508 DWT, zanurzenie wynosi 13,1 metra. Długość całkowita masowca wynosi 225 metrów, a szerokość 32,26 metra. Właścicielem masowca jest grecka firma Target Marine.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wyjatkowy-rok-dla-zeglugi-morskiej/

O godzinie 11.00 czasu lokalnego, jednostka z ukraińskim zbożem została ściągnięta z mielizny przy pomocy holowników Svitzer Suez 2, Port Said i Ali Shalabi. Konwój składający się z około 21 statków, oczekujących na przejście przez Kanał Sueski po 3 godzinach oczekiwania mógł wznowić przejście przez kanał.

W marcu 2021 roku ogromny kontenerowiec Ever Given podczas przeprawy przez Kanał Sueski obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie, powodując zablokowanie całego ruchu na jednej z najważniejszych morskich dróg handlowych.

Źródło: Bloomerg

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski