Grupa ORLEN z kolejnymi koncesjami na budowę morskich farm wiatrowych

Grupa ORLEN rozwija się dynamicznie w sektorze odnawialnych źródeł energii, zdobywając nowe koncesje na realizację pięciu morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Te inwestycje zapewnią produkcję zielonej energii dla milionów polskich gospodarstw domowych.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na zieloną energię, Grupa ORLEN przyspiesza swoje działania inwestycyjne w sektorze energetyki wiatrowej. Firma z sukcesem uzyskała pięć kluczowych koncesji na budowę morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim. Ostateczna decyzja Ministra Infrastruktury otwiera firmie ścieżkę do wprowadzenia w życie faz przygotowawczych tych inwestycji.

Jesteśmy na czele zmian w polskiej energetyce. Nowe koncesje to dowód na nasze zaangażowanie w tworzenie zrównoważonej przyszłości dla Polski opartej na odnawialnych źródłach energii.

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN

Pozyskane przez ORLEN koncesje przewidują rozbudowę pięciu morskich farm wiatrowych o łącznej mocy 5,2 GW. To inwestycja, która ma potencjał zasilić energią przyjazną środowisku blisko 8 milionów gospodarstw domowych. Grupa ORLEN, korzystając z doświadczenia nabytego podczas pracy nad projektem Baltic Power, planuje szybko i skutecznie przeprowadzić prace przygotowawcze do realizacji pięciu nowych projektów inwestycyjnych na Bałtyku.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kolejny-nowatorski-krok-w-dekarbonizacji-transportu-morskiego-prezentacja-jednostki-hydrocat-55-w-porcie-ustka/

Projektowane farmy wiatrowe znajdą się głównie na Ławicy Odrzańskiej, w pobliżu Kołobrzegu, a piąty projekt zostanie zrealizowany na Ławicy Słupskiej. To strategiczne położenie gwarantuje doskonałe warunki do wydajnej produkcji energii wiatrowej. Grupa ORLEN planuje uruchomić pierwszą z farm w 2026 roku, wspierając tym samym rozwój i konkurencyjność polskiej gospodarki opartej na nowoczesnych technologiach.

Inwestycje Grupy ORLEN w energetykę wiatrową nie ograniczają się tylko do budowy morskich farm wiatrowych. Firma jest także odpowiedzialna za budowę pierwszego w Polsce terminala instalacyjnego dla tego typu farm. Realizowany przez spółkę ORLEN Neptun, projekt terminala w Świnoujściu ma być ukończony w 2025 roku i stanie się jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie obiektów tego typu w Europie. Terminal ten zapewni transport i montaż turbin wiatrowych nowej generacji.

Zainicjowane przez Grupę ORLEN projekty morskich farm wiatrowych to strategiczna inwestycja w przyszłość zielonej energetyki. Realizując ambitne plany w sektorze energii odnawialnej, firma przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju, jednocześnie promując ekologiczne i innowacyjne rozwiązania na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Autor: Mariusz Dasiewicz/Grupa Orlen

Offshore / Portal Stoczniowy
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    5 grudnia w nocy ukraińskie drony zaatakowały terminal przeładunkowy gazu skroplonego w porcie Temryuk nad Morzem Azowskim, doprowadzając do pożaru infrastruktury portowej. Rosyjskie służby przekazały, że na miejscu prowadzone były działania gaśnicze w rejonie instalacji gazowych, a personel portu ewakuowano. Nie zgłoszono żadnych ofiar.

    Pożar w kluczowym terminalu LPG. Rosja milczy o skali strat

    Według rosyjskich komunikatów uszkodzeniu uległy instalacje terminala eksportowego w porcie Temryuk, obsługiwanego przez spółkę Maktren-Nafta. Przez ten terminal przechodzą zarówno ładunki skroplonego gazu petrochemicznego (LPG), jak i ropy oraz produktów naftowych, więc jego czasowe wyłączenie ogranicza możliwości przeładunkowe portu na Morzu Azowskim.

    Rosyjska administracja nie przedstawiła jednak informacji o stanie zbiorników ani urządzeń układu przeładunkowego. Wiadomo jedynie, że część infrastruktury została objęta ogniem, co wymusiło wstrzymanie przeładunków w terminalu. Niezależne źródła, również te analizujące nagrania z rejonu portu, wskazują na intensywny pożar i kilkugodzinną przerwę w pracy obiektu.

    Warto zwrócić uwagę, że Temryuk pełni funkcję portu o znaczeniu strategicznym. Posiada bezpośrednie połączenia z rosyjską siecią Kolei Północnokaukaskiej, dzięki czemu stanowi element większego układu zaopatrzenia paliwowego na kierunku południowym. Uszkodzenie terminala wpływa więc nie tylko na eksport LPG, lecz także na logistykę transportu produktów naftowych w głąb Federacji Rosyjskiej.

    Szersza kampania uderzeń w sektor paliwowy Rosji

    Incydent w Temryuku nie był jedynym atakiem tej nocy. Ukraińskie drony uderzyły również w rafinerię w Syzraniu, zlokalizowaną w regionie samarskim. Obiekt ten, należący do Rosnieftu, już wcześniej kilkakrotnie wstrzymywał pracę po podobnych atakach. Tym samym działania ukraińskie po raz kolejny objęły zarówno infrastrukturę portową, jak i zakłady rafineryjne położone setki kilometrów od granicy.

    Według ocen ekspertów uderzenia na rosyjski sektor przerobu ropy ograniczyły jego moce co najmniej o kilkanaście procent. Utrzymywanie tej presji oznacza osłabienie możliwości logistycznych i obniżenie zdolności transportowych, które rosyjski przemysł zbrojeniowy wykorzystuje wewnątrz kraju.

    Konsekwencje dla logistyki paliwowej Federacji Rosyjskiej

    Jeżeli potwierdzi się dłuższe wyłączenie terminala w Temryuku, Rosja może odczuć wyraźny spadek przepustowości w eksporcie LPG. To z kolei przekłada się na ograniczenia przychodów z sektora paliwowego oraz dodatkowe obciążenie alternatywnych portów Morza Czarnego.

    W obecnej sytuacji każde ograniczenie możliwości przeładunkowych – niezależnie od tego, czy dotyczy terminala gazowego, czy rafinerii – stanowi dla Moskwy realne wyzwanie operacyjne. Tym bardziej jeśli jest ono efektem serii skoordynowanych ataków, które wykraczają daleko poza linię frontu.