Grupa ORLEN z kolejnymi koncesjami na budowę morskich farm wiatrowych

Grupa ORLEN rozwija się dynamicznie w sektorze odnawialnych źródeł energii, zdobywając nowe koncesje na realizację pięciu morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Te inwestycje zapewnią produkcję zielonej energii dla milionów polskich gospodarstw domowych.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na zieloną energię, Grupa ORLEN przyspiesza swoje działania inwestycyjne w sektorze energetyki wiatrowej. Firma z sukcesem uzyskała pięć kluczowych koncesji na budowę morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim. Ostateczna decyzja Ministra Infrastruktury otwiera firmie ścieżkę do wprowadzenia w życie faz przygotowawczych tych inwestycji.
Jesteśmy na czele zmian w polskiej energetyce. Nowe koncesje to dowód na nasze zaangażowanie w tworzenie zrównoważonej przyszłości dla Polski opartej na odnawialnych źródłach energii.
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN
Pozyskane przez ORLEN koncesje przewidują rozbudowę pięciu morskich farm wiatrowych o łącznej mocy 5,2 GW. To inwestycja, która ma potencjał zasilić energią przyjazną środowisku blisko 8 milionów gospodarstw domowych. Grupa ORLEN, korzystając z doświadczenia nabytego podczas pracy nad projektem Baltic Power, planuje szybko i skutecznie przeprowadzić prace przygotowawcze do realizacji pięciu nowych projektów inwestycyjnych na Bałtyku.
Projektowane farmy wiatrowe znajdą się głównie na Ławicy Odrzańskiej, w pobliżu Kołobrzegu, a piąty projekt zostanie zrealizowany na Ławicy Słupskiej. To strategiczne położenie gwarantuje doskonałe warunki do wydajnej produkcji energii wiatrowej. Grupa ORLEN planuje uruchomić pierwszą z farm w 2026 roku, wspierając tym samym rozwój i konkurencyjność polskiej gospodarki opartej na nowoczesnych technologiach.
Inwestycje Grupy ORLEN w energetykę wiatrową nie ograniczają się tylko do budowy morskich farm wiatrowych. Firma jest także odpowiedzialna za budowę pierwszego w Polsce terminala instalacyjnego dla tego typu farm. Realizowany przez spółkę ORLEN Neptun, projekt terminala w Świnoujściu ma być ukończony w 2025 roku i stanie się jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie obiektów tego typu w Europie. Terminal ten zapewni transport i montaż turbin wiatrowych nowej generacji.
Zainicjowane przez Grupę ORLEN projekty morskich farm wiatrowych to strategiczna inwestycja w przyszłość zielonej energetyki. Realizując ambitne plany w sektorze energii odnawialnej, firma przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju, jednocześnie promując ekologiczne i innowacyjne rozwiązania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Grupa Orlen

Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

Boże Narodzenie w powszechnym wyobrażeniu kojarzy się z ciszą, zwolnionym rytmem i rodzinnym stołem. Nad morzem wygląda to jednak inaczej. Porty, stocznie i załogi na okrętach wojennych funkcjonują także wtedy, gdy w miastach gasną światła biur, a kalendarz na dwa świąteczne dni zatrzymuje się.
W artykule
Dla ludzi morza święta od wieków wpisane są w służbę i codzienną pracę. W dyżurkach portowych, na mostkach okrętów oraz w halach produkcyjnych stoczni trwa normalny rytm odpowiedzialności, często w ciszy przerywanej jedynie sygnałami radiostacji, szumem wentylacji i odgłosem wody uderzającej o stalowe burty.
Stocznie w świątecznym rytmie
Polski przemysł okrętowy nie zatrzymuje się z powodu kalendarza. Harmonogramy budów, remontów pozostają nieubłagane, zwłaszcza w programach realizowanych na potrzeby Marynarki Wojennej. Okres świąteczny bywa spokojniejszy operacyjnie, lecz często wykorzystywany jest na prace przygotowawcze, przeglądy oraz zadania, które na co dzień pozostają poza zainteresowaniem opinii publicznej.
Dla wielu inżynierów, spawaczy i monterów dyżur w czasie Bożego Narodzenia nie stanowi niczego nadzwyczajnego. W branży morskiej ciągłość pracy jest fundamentem sprawnego funkcjonowania jednostek, a okręt nie zna pojęcia „pauzy”.
Dyżur na okrętach podczas Świąt Bożego Narodzenia
Na morzu święta wyglądają jeszcze inaczej. Wachta pozostaje wachtą niezależnie od daty, a procedury nie zmieniają się wraz z kolędą w radiowęźle. Okręty realizujące zadania patrolowe, szkoleniowe lub pełniące dyżury funkcjonują w niezmiennym reżimie, ponieważ morze nie respektuje kalendarza.
W takich warunkach świąteczna atmosfera budowana jest symbolicznie. Najczęściej poprzez wspólny posiłek, chwilę ciszy lub rozmowę z domem prowadzoną za pośrednictwem łączy satelitarnych. To wystarcza, by zachować ciągłość tradycji nawet setki mil od brzegu.
Morze jako wspólnota odpowiedzialności
Boże Narodzenie w świecie przemysłu i bezpieczeństwa morskiego przypomina, że bezpieczeństwo państwa i gospodarki opiera się również na pracy wykonywanej wtedy, gdy większość z nas zasiada przy rodzinnym stole. Porty muszą przyjmować statki, morska infrastruktura krytyczna wymaga stałego nadzoru, a okręty pozostają w gotowości.
To właśnie ta niewidoczna ciągłość sprawia, że święta na lądzie mogą przebiegać spokojnie, podczas gdy morze nie zasypia – co ludzie morza wiedzą najlepiej.
W tych dniach życzę wszystkim spokojnych i błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia oraz dobrego kolędowania – zarówno na lądzie, jak i na morzu.










