Grupa ORLEN: Zwiększenie zasobów ropy naftowej na norweskim złożu

Grupa ORLEN nieustannie umacnia swoje stanowisko na rynku norweskim. Ostatnie odkrycia na norweskim złożu Øst Frigg, w którym ORLEN posiada udziały PGNiG Upstream Norway, sugerują, że potencjalne zasoby ropy naftowej mogą być nawet dwukrotnie większe od pierwotnych szacunków.
Eksploatacja tego odkrycia zostanie przeprowadzona za pomocą planowanej infrastruktury obszaru Yggdrasil, jednego z największych obecnych projektów wydobywczych na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Grupa ORLEN ma kluczowy udział w tym przedsięwzięciu.
Zaskakująco pozytywne wyniki badań na złożu Øst Frigg potwierdzają naszą strategię ekspansji. Dodatkowe zasoby ropy naftowej wzmocnią naszą pozycję jako jednego z kluczowych graczy na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN
Złoże Øst Frigg, położone na koncesjach PL873 i PL442, na które PGNiG Upstream Norway (PUN) posiada 12,3% udziałów, pierwotnie szacowano na 18-45 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej (boe). Jednak najnowsze badania sugerują, że rzeczywiste zasoby mogą wynosić nawet 40-90 mln boe, co oznacza, że udział Grupy ORLEN w złożu Øst Frigg może wynosić 5-11 mln boe. Kwestia ta będzie dalej analizowana, a wyniki muszą zostać potwierdzone przez Norweski Dyrektoriat Naftowy.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wzrost-importu-australijskiego-wegla-do-chin/
Projekt Yggdrasil to jedna z największych inwestycji na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, o wartości ok. 115 mld koron norweskich (ok. 45 mld złotych), w ramach którego prowadzone są prace na ośmiu złożach, w tym Øst Frigg. Udział Grupy ORLEN w tych koncesjach wynosi około 13 proc. Dodatkowo, nowe odkrycia na złożu Øst Frigg zwiększają przewidywany udział Grupy ORLEN w projekcie Yggdrasil z 26,7 mln do ok. 31 mln boe ropy naftowej i kondensatu.
Partnerami PUN na koncesji PL873 są AkerBP (47,7 proc., operator) i Equinor (40 proc.), a na koncesji PL442 – AkerBP (87,7 proc., operator). W grudniu 2022 r. złożono plan zagospodarowania i eksploatacji obszaru Yggdrasil do norweskiej administracji. Początek eksploatacji planowany jest na początek 2027 r.
Projekt Yggdrasil był przygotowywany przez LOTOS Exploration & Production Norge. W maju wszystkie aktywa tej spółki zostały przejęte przez PUN w ramach konsolidacji działalności wydobywczej Grupy ORLEN na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Integracja pozwoliła na zwiększenie efektywności działalności.
Grupa ORLEN w ten sposób zdecydowanie wzmacnia swoją pozycję na rynku norweskim, potwierdzając swoje zaangażowanie w rozwój wydobycia ropy naftowej.
Źródło: PKN Orlen

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













