Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Grupa ORLEN: Zwiększenie zasobów ropy naftowej na norweskim złożu

Grupa ORLEN nieustannie umacnia swoje stanowisko na rynku norweskim. Ostatnie odkrycia na norweskim złożu Øst Frigg, w którym ORLEN posiada udziały PGNiG Upstream Norway, sugerują, że potencjalne zasoby ropy naftowej mogą być nawet dwukrotnie większe od pierwotnych szacunków.

Eksploatacja tego odkrycia zostanie przeprowadzona za pomocą planowanej infrastruktury obszaru Yggdrasil, jednego z największych obecnych projektów wydobywczych na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Grupa ORLEN ma kluczowy udział w tym przedsięwzięciu.

Zaskakująco pozytywne wyniki badań na złożu Øst Frigg potwierdzają naszą strategię ekspansji. Dodatkowe zasoby ropy naftowej wzmocnią naszą pozycję jako jednego z kluczowych graczy na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN

Złoże Øst Frigg, położone na koncesjach PL873 i PL442, na które PGNiG Upstream Norway (PUN) posiada 12,3% udziałów, pierwotnie szacowano na 18-45 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej (boe). Jednak najnowsze badania sugerują, że rzeczywiste zasoby mogą wynosić nawet 40-90 mln boe, co oznacza, że udział Grupy ORLEN w złożu Øst Frigg może wynosić 5-11 mln boe. Kwestia ta będzie dalej analizowana, a wyniki muszą zostać potwierdzone przez Norweski Dyrektoriat Naftowy.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wzrost-importu-australijskiego-wegla-do-chin/

Projekt Yggdrasil to jedna z największych inwestycji na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, o wartości ok. 115 mld koron norweskich (ok. 45 mld złotych), w ramach którego prowadzone są prace na ośmiu złożach, w tym Øst Frigg. Udział Grupy ORLEN w tych koncesjach wynosi około 13 proc. Dodatkowo, nowe odkrycia na złożu Øst Frigg zwiększają przewidywany udział Grupy ORLEN w projekcie Yggdrasil z 26,7 mln do ok. 31 mln boe ropy naftowej i kondensatu.

Partnerami PUN na koncesji PL873 są AkerBP (47,7 proc., operator) i Equinor (40 proc.), a na koncesji PL442 – AkerBP (87,7 proc., operator). W grudniu 2022 r. złożono plan zagospodarowania i eksploatacji obszaru Yggdrasil do norweskiej administracji. Początek eksploatacji planowany jest na początek 2027 r.

Projekt Yggdrasil był przygotowywany przez LOTOS Exploration & Production Norge. W maju wszystkie aktywa tej spółki zostały przejęte przez PUN w ramach konsolidacji działalności wydobywczej Grupy ORLEN na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Integracja pozwoliła na zwiększenie efektywności działalności.

Grupa ORLEN w ten sposób zdecydowanie wzmacnia swoją pozycję na rynku norweskim, potwierdzając swoje zaangażowanie w rozwój wydobycia ropy naftowej.

Źródło: PKN Orlen

.pl/category/offshore-energetyka/
Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.