Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Wejście Hiszpanii do programu europejskiej korwety patrolowej (European Patrol Corvette) zwiększa liczbę partnerów do czterech oraz liczbę potencjalnie zamówionych okrętów o 5-6 jednostek.
W artykule
Program budowy European Patrol Corvette, rozpoczęty 12 listopada 2019, ma doprowadzić do wspólnego opracowania projektu i budowy nowoczesnej jednostki patrolowej o wyporności około 3000-3500 ton. Proces ten może uzyskać finansowanie z europejskich funduszy przeznaczonych na wspólne inicjatywy w dziedzinie obronności i przemysłu zbrojeniowego (European Defence Fund) jednak warunkiem koniecznym jest udział w nim co najmniej trzech państw członkowskich.
Jako główny wykonawca dotychczas wymieniane było nowoutworzone francusko-włoskie konsorcjum NAVIRIS (joint venture Fincantieri i Naval Group z siedzibą w Genui i centrum projektowym w Tulonie), jednak wcześniejsze przystąpienie do inicjatywy Grecji (12 stycznia br.) i obecne Hiszpanii, musi doprowadzić do włączenia przemysłów stoczniowych tych państw do tego procesu. Państwem wiodącym programu są Włochy. Finansowanie projektu z EDF może rozpocząć się w 2021 a proces przemysłowy ich budowy musiałby być rozpoczęty w roku 2025. Pierwsze okręty, przeznaczone dla Włoch miałyby wejść do linii w 2027.
Nowa korweta ma być jednostką o budowie modułowej, przeznaczoną głownie do zadań patrolowych na akwenach dalekomorskich, ale również do wypełniania roli „drugoliniowej” jednostki zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych. Otwartość architektury systemów okrętowych oraz wspomniana modułowość ma pozwolić na szybkie i tanie adaptowanie projektu do nowych zastosowań i dla nowych nabywców. Ma to również pozwolić na opracowanie już od początku programu kilku wersji zadaniowych, różniących się wyposażeniem i uzbrojeniem. Obecne zapotrzebowanie określa się na 8 jednostek dla Włoch i 9-11dla Francji.
Według dostępnych informacji korwety EPC mają być stosunkowo dużymi w swej klasie i mieć długość do 110 m i zanurzenie 5,5 metra. Te parametry i wspomniana wcześniej wyporność niewiele ustępują np. fregatom typu O. H. Perry. Obecnie wymienia się trzy wersje zadaniowe EPC i są to:
Pierwsza z wymienionych wersji ma być dedykowana flotom Włoch i Grecji, dwie pozostałe mają być dostosowane do oczekiwań Francji i być może Hiszpanii.
Program European Patrol Corvette PESCO pokazuje w którym kierunku może zmierzać europejski przemysł stoczniowy. Oczywiście nie cały gdyż Brytyjczycy, Niemcy czy Holendrzy nie są zainteresowani kooperacją w takim zakresie będąc zdolnymi do samodzielnych realizacji tego rodzaju zamówień. Jednak Francja Włoch i Hiszpania również posiadają takie zdolności wobec czego decyzję o ich uczestnictwie w EPC PESCO należy traktować jako polityczną, pogłębiającą integrację europejską ale również ekonomiczną podjętą w celu współdzielenia kosztów i skonsumowania utworzonych europejskich funduszy.
Powstaje zatem pytanie na ile i w jakim stopniu polski przemysł stoczniowy mógłby uczestniczyć w jednym z największych programów PESCO ? Czy przy odpowiednim planowaniu rozwoju MW RP korwety typu EDPC nie mogłyby kiedyś być wzmocnieniem wytęsknionych Mieczników i wyewoluować w zapomniane już dziś Czaple ?
Podpis: TW
