HMAS Sydney – niszczyciel rakietowy dla Royal Australian Navy zwodowany

19 maja br. w stoczni ASC w Osborne odbyła się uro­czy­stość wodo­wa­nia nisz­czy­ciela rakie­to­wego HMAS Sydney, trze­ciego i jed­no­cze­śnie ostat­niego przed­sta­wi­ciela typu Hobart budo­wa­nego przez glo­balne kon­sor­cjum na zamó­wie­nie austra­lij­skiej marynarki wojennej.

Budowa okrętu roz­po­częła się w 2015 roku, a według pla­nów wpro­wa­dze­nie do służby ma mieć miej­sce w dru­giej poło­wie 2019 r. Cała seria ma zastą­pić (już wyco­fy­wane) fre­gaty rakie­towe typu Adelaide (Oliver Hazard Perry) w zapew­nie­niu para­sola prze­ciw­lot­ni­czego i prze­ciw­ra­kie­to­wego dla austra­lij­skich (i sojusz­ni­czych) sił mor­skich. Co cie­kawe, pomimo opar­ciu o spraw­dzony pro­jekt hisz­pań­skich fre­gat typu Alvaro de Bazan, w cza­sie budowy pro­to­typu odno­to­wano pro­blemy, które zaowo­co­wały opóź­nie­niami w reali­za­cji pro­gramu.

Obecnie hisz­pań­ski kon­cern Navantia stara się zain­te­re­so­wać Australijczyków zmo­der­ni­zo­wa­nym pro­jek­tem typu Alvaro de Bazan w pro­gra­mie wyboru następcy dla fre­gat typu ANZAC. Projekt zakłada zamó­wie­nie dzie­wię­ciu nowych jed­no­stek, a o zamó­wie­nie ubie­gają się Hiszpanie, Włosi (FREMM) oraz Brytyjczycy (Typ 26).

Źródło: zbiam.pl

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski