HMAS Sydney – niszczyciel rakietowy dla Royal Australian Navy zwodowany

19 maja br. w stoczni ASC w Osborne odbyła się uroczystość wodowania niszczyciela rakietowego HMAS Sydney, trzeciego i jednocześnie ostatniego przedstawiciela typu Hobart budowanego przez globalne konsorcjum na zamówienie australijskiej marynarki wojennej.
Budowa okrętu rozpoczęła się w 2015 roku, a według planów wprowadzenie do służby ma mieć miejsce w drugiej połowie 2019 r. Cała seria ma zastąpić (już wycofywane) fregaty rakietowe typu Adelaide (Oliver Hazard Perry) w zapewnieniu parasola przeciwlotniczego i przeciwrakietowego dla australijskich (i sojuszniczych) sił morskich. Co ciekawe, pomimo oparciu o sprawdzony projekt hiszpańskich fregat typu Alvaro de Bazan, w czasie budowy prototypu odnotowano problemy, które zaowocowały opóźnieniami w realizacji programu.
Obecnie hiszpański koncern Navantia stara się zainteresować Australijczyków zmodernizowanym projektem typu Alvaro de Bazan w programie wyboru następcy dla fregat typu ANZAC. Projekt zakłada zamówienie dziewięciu nowych jednostek, a o zamówienie ubiegają się Hiszpanie, Włosi (FREMM) oraz Brytyjczycy (Typ 26).
Źródło: zbiam.pl

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











