Indonezja wysyła okręt wojenny na Północne Morze Natuna

Indonezja wysłała okręt wojenny na sporne wody Północnego Morza Natuna, aby śledzić ruchy chińskiej jednostki Coast Guard.
Okręt wojenny, morski samolot patrolowy i dron zostały rozmieszczone na spornych wodach Północnego Morza Natuna w celu śledzenia ruchów chińskiego okrętu. Chińska jednostka nie prowadziła działań zbrojnych, ale musimy sprawdzać ruchy tego okrętu, ponieważ od pewnego czasu znajduje się w wyłącznej strefie ekonomicznej (EEZ) Indonezji.
Laksamana Muhammad Ali, Szef Indonezyjskiej Marynarki Wojennej
Dane dotyczące śledzenia statków wskazują, że chińska jednostka Coast Guard, CCG 5901, od 30 grudnia znajdował się na wodach Morzu Północnego Natuna, w pobliżu indonezyjskiego pola gazowego Tuna Block i wietnamskiego pola naftowo-gazowego Chim Sao – podała agencji Reuters indonezyjska organizacja Ocean Justice Initiative.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/na-wodach-indonezji-wybuchl-pozar-na-pokladzie-statku-towarowego-wideo/
Chiński okręt CCG 5901 jest największą na świecie jednostką Coast Guard i ze względu na swoje rozmiary nosi przydomek „potwora”. Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS) daje okrętom prawo do nawigacji przez EEZ.
Obecność chińskiej jednostki może sygnalizować rosnącą agresję Pekinu i następuje po tym, jak Wietnam i Indonezja zawarły porozumienie w sprawie swoich granic WSE w tym obszarze. Indonezja zatwierdziła również niedawno plan rozwoju pola gazowego Tuna, obejmujący inwestycję za ponad 3 mld USD w celu rozpoczęcia produkcji.
Największy naród Azji Południowo-Wschodniej twierdzi, że zgodnie z UNCLOS południowy kraniec Morza Południowochińskiego jest jego wyłączną strefą ekonomiczną, i w 2017 roku nazwał ten obszar jako Morze Północne Natuna. Była to część sprzeciwu morskim ambicjom terytorialnym i roszczeniom Chin na Morzu Południowochińskim.
W 2021 roku okręty Indonezji i Chin przez kilka miesięcy obserwowały ruchy okrętów w pobliżu podwodnej platformy wiertniczej, która przeprowadzała testy w indonezyjskiej strefie rozwoju pól gazowych. Wówczas Chiny wezwały Indonezję do zaprzestania próbnych wierceń, twierdząc, że działania te miały miejsce na ich wodach.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/raport-imb-wzywa-do-czujnosci-podkreslajac-spadek-piractwa-w-2022-r/
Pekin nadal stosuje działania na pograniczu prawa, aby nękać innych pretendentów do spornych obszarów na Morzu Południowochińskim. Państwo Środka twierdzi, że indonezyjski obszar morski znajduje się w obrębie ich ekspansywnych roszczeń terytorialnych na spornych wodach, które wyznaczają Linię Dziewięciu Kresek w kształcie litery U. Stały Trybunał Arbitrażowy w Hadze uznał w 2016 roku, że Linia Dziewięciu Kresek nie ma żadnych podstaw prawnych.
W przeszłości Indonezja wielokrotnie zatrzymywała chińskie kutry i jednostki patrolowe w rejonie wysp Natuna w wyniku czego zwiększyła w tym regionie swoją obecność wojskową. Przez ponad dekadę Chiny dawały do zrozumienia, że nie muszą prowadzić wojny, aby osiągnąć swoje cele. Pekin wybrał metodę konfliktu przymusu o niskiej intensywności, w której Chiny stosują stopniowe kroki w celu rozszerzenia faktycznej kontroli nad spornymi wodami.
Źródło: Reuters

Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

5 grudnia w nocy ukraińskie drony zaatakowały terminal przeładunkowy gazu skroplonego w porcie Temryuk nad Morzem Azowskim, doprowadzając do pożaru infrastruktury portowej. Rosyjskie służby przekazały, że na miejscu prowadzone były działania gaśnicze w rejonie instalacji gazowych, a personel portu ewakuowano. Nie zgłoszono żadnych ofiar.
W artykule
Pożar w kluczowym terminalu LPG. Rosja milczy o skali strat
Według rosyjskich komunikatów uszkodzeniu uległy instalacje terminala eksportowego w porcie Temryuk, obsługiwanego przez spółkę Maktren-Nafta. Przez ten terminal przechodzą zarówno ładunki skroplonego gazu petrochemicznego (LPG), jak i ropy oraz produktów naftowych, więc jego czasowe wyłączenie ogranicza możliwości przeładunkowe portu na Morzu Azowskim.
Rosyjska administracja nie przedstawiła jednak informacji o stanie zbiorników ani urządzeń układu przeładunkowego. Wiadomo jedynie, że część infrastruktury została objęta ogniem, co wymusiło wstrzymanie przeładunków w terminalu. Niezależne źródła, również te analizujące nagrania z rejonu portu, wskazują na intensywny pożar i kilkugodzinną przerwę w pracy obiektu.
Warto zwrócić uwagę, że Temryuk pełni funkcję portu o znaczeniu strategicznym. Posiada bezpośrednie połączenia z rosyjską siecią Kolei Północnokaukaskiej, dzięki czemu stanowi element większego układu zaopatrzenia paliwowego na kierunku południowym. Uszkodzenie terminala wpływa więc nie tylko na eksport LPG, lecz także na logistykę transportu produktów naftowych w głąb Federacji Rosyjskiej.
Szersza kampania uderzeń w sektor paliwowy Rosji
Incydent w Temryuku nie był jedynym atakiem tej nocy. Ukraińskie drony uderzyły również w rafinerię w Syzraniu, zlokalizowaną w regionie samarskim. Obiekt ten, należący do Rosnieftu, już wcześniej kilkakrotnie wstrzymywał pracę po podobnych atakach. Tym samym działania ukraińskie po raz kolejny objęły zarówno infrastrukturę portową, jak i zakłady rafineryjne położone setki kilometrów od granicy.
Według ocen ekspertów uderzenia na rosyjski sektor przerobu ropy ograniczyły jego moce co najmniej o kilkanaście procent. Utrzymywanie tej presji oznacza osłabienie możliwości logistycznych i obniżenie zdolności transportowych, które rosyjski przemysł zbrojeniowy wykorzystuje wewnątrz kraju.
Konsekwencje dla logistyki paliwowej Federacji Rosyjskiej
Jeżeli potwierdzi się dłuższe wyłączenie terminala w Temryuku, Rosja może odczuć wyraźny spadek przepustowości w eksporcie LPG. To z kolei przekłada się na ograniczenia przychodów z sektora paliwowego oraz dodatkowe obciążenie alternatywnych portów Morza Czarnego.
W obecnej sytuacji każde ograniczenie możliwości przeładunkowych – niezależnie od tego, czy dotyczy terminala gazowego, czy rafinerii – stanowi dla Moskwy realne wyzwanie operacyjne. Tym bardziej jeśli jest ono efektem serii skoordynowanych ataków, które wykraczają daleko poza linię frontu.










