Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Indonezja wysyła okręt wojenny na Północne Morze Natuna

Indonezja wysłała okręt wojenny na sporne wody Północnego Morza Natuna, aby śledzić ruchy chińskiej jednostki Coast Guard.

Okręt wojenny, morski samolot patrolowy i dron zostały rozmieszczone na spornych wodach Północnego Morza Natuna w celu śledzenia ruchów chińskiego okrętu. Chińska jednostka nie prowadziła działań zbrojnych, ale musimy sprawdzać ruchy tego okrętu, ponieważ od pewnego czasu znajduje się w wyłącznej strefie ekonomicznej (EEZ) Indonezji.

Laksamana Muhammad Ali, Szef Indonezyjskiej Marynarki Wojennej

Dane dotyczące śledzenia statków wskazują, że chińska jednostka Coast Guard, CCG 5901, od 30 grudnia znajdował się na wodach Morzu Północnego Natuna, w pobliżu indonezyjskiego pola gazowego Tuna Block i wietnamskiego pola naftowo-gazowego Chim Sao – podała agencji Reuters indonezyjska organizacja Ocean Justice Initiative.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/na-wodach-indonezji-wybuchl-pozar-na-pokladzie-statku-towarowego-wideo/

Chiński okręt CCG 5901 jest największą na świecie jednostką Coast Guard i ze względu na swoje rozmiary nosi przydomek „potwora”. Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS) daje okrętom prawo do nawigacji przez EEZ.

Obecność chińskiej jednostki może sygnalizować rosnącą agresję Pekinu i następuje po tym, jak Wietnam i Indonezja zawarły porozumienie w sprawie swoich granic WSE w tym obszarze. Indonezja zatwierdziła również niedawno plan rozwoju pola gazowego Tuna, obejmujący inwestycję za ponad 3 mld USD w celu rozpoczęcia produkcji.

Największy naród Azji Południowo-Wschodniej twierdzi, że zgodnie z UNCLOS południowy kraniec Morza Południowochińskiego jest jego wyłączną strefą ekonomiczną, i w 2017 roku nazwał ten obszar jako Morze Północne Natuna. Była to część sprzeciwu morskim ambicjom terytorialnym i roszczeniom Chin na Morzu Południowochińskim. 

W 2021 roku okręty Indonezji i Chin przez kilka miesięcy obserwowały ruchy okrętów w pobliżu podwodnej platformy wiertniczej, która przeprowadzała testy w indonezyjskiej strefie rozwoju pól gazowych. Wówczas Chiny wezwały Indonezję do zaprzestania próbnych wierceń, twierdząc, że działania te miały miejsce na ich wodach.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/raport-imb-wzywa-do-czujnosci-podkreslajac-spadek-piractwa-w-2022-r/

Pekin nadal stosuje działania na pograniczu prawa, aby nękać innych pretendentów do spornych obszarów na Morzu Południowochińskim. Państwo Środka twierdzi, że indonezyjski obszar morski znajduje się w obrębie ich ekspansywnych roszczeń terytorialnych na spornych wodach, które wyznaczają Linię Dziewięciu Kresek w kształcie litery U. Stały Trybunał Arbitrażowy w Hadze uznał w 2016 roku, że Linia Dziewięciu Kresek nie ma żadnych podstaw prawnych.

W przeszłości Indonezja wielokrotnie zatrzymywała chińskie kutry i jednostki patrolowe w rejonie wysp Natuna w wyniku czego zwiększyła w tym regionie swoją obecność wojskową. Przez ponad dekadę Chiny dawały do zrozumienia, że nie muszą prowadzić wojny, aby osiągnąć swoje cele. Pekin wybrał metodę konfliktu przymusu o niskiej intensywności, w której Chiny stosują stopniowe kroki w celu rozszerzenia faktycznej kontroli nad spornymi wodami. 

Źródło: Reuters

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.

    Kluczowy etap w programie – wodowanie S-80

    Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.

    Przed wyjściem w próby morskie

    Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.

    Znaczenie programu dla Armada Española i polskiej Orki

    Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.

    Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol

    Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.

    Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.